Det som imponerar mest med nya Master E-Tech Electric är räckvidden: bäst i klassen med hela 46 mil vid blandad körning. Den nya modellen har även lyft sig rejält gällande design, instrumentering och digitala förarstöd.
Chevrolet Silverado har gjort en rejäl uppryckning med den senaste modellen, främst genom den helt nya instrumenteringen och de nya displayerna. Och eftersom bilen numera kan tankas med E85 ligger vägskatten endast på 3 000 kronor per år. Bilen är dessutom oerhört skön att köra.
DMH har provkört Fords nygamla minsting Transit Courier. Den mest utrustade modellen med en bensindriven 125-hästars EcoBoost-motor och automatväxellåda är den bil jag fastnar för vid provkörningen i Sitges utanför Barcelona.
Ford har uppdaterat sin premiumpickup Ranger Wildtrak och gett den en ny modern design, ny motor och en rad riktigt användarvänliga digitala förarstöd. Vi har provkört den mest utrustade modellen av Ranger.
Trots en gemensam plattform med Renault har tyskarna byggt en elbil med Mercedes-känsla i Mercedes-Benz eCitan. Den angivna räckvidden upp till 28 mil minskar dock rejält redan vid temperaturer runt nollan.
Det var ett tag sedan E-Ducato lanserades. Vi har helt enkelt varit tvungna att prioritera andra bilar. Fiats stora skåp som elbil är dock inget att sukta efter. Men om du ändå vill ha just denna bil – slå till på det stora batteriet, som har en teoretisk räckvidd på 37 mil.
Om OS i lätta lastbilar arrangerades idag skulle Fords senaste mellanlastare Transit Custom vara solklar favorit att kamma hem guldet. Det är nämligen en bil som har allt det bästa som de främsta konkurrenterna har. Och mer därtill.
Rådande modell av E-Tech Master har varit ute ett tag på marknaden. Trots ökad räckvidd från 12 till 20 mil är det få hantverkare som väljer att köpa bilen. Förutsättningarna kommer förbättras rejält när nästa modell – som kommer ha betydligt längre räckvidd – snart lanseras.
Den utvändiga designen ser ut som vilken pickup som helst. Till skillnad mot andra pickuper kan dock kinesiska Maxus T90EV titulera sig "Europas första eldrivna pickup”. Men först är inte alltid bäst.
Nissan Townstar Electric är med sina nära 30 mil på en laddning en av de bilar som har längst räckvidd. Tillsammans med syster-bilarna Renault Kangoo E-Tech Electric och Mercedes-Benz eCitan är Townstar Electric en av DMH:s favoritbilar i den lilla elbilsklassen.
Det var ett tag sedan vi provkörde Renault Express. Och detta är fortfarande en bil för dig som nöjer dig med en lite enklare modell. Bilen är byggd på samma plattform som Dacia Dokker, som har utgått ur Renaults sortiment. Men vi kan intyga att Renault har höjt kvalitetskänslan ett snäpp i Express mot Dokker.
Den senaste modellen av Ford Ranger Raptor är en pickup utöver det vanliga. Vi har provkört en av de i särklass bästa och mest välbyggda pickuperna på en ytterst krävande terrängbana utanför Barcelona.
Den nya elbilsmodellen av Daily är en av de mest intressanta och välbyggda eldrivna skåpbilarna i den stora klassen. Med Ivecos innovativa och kundvänliga batterilösning kan du anpassa batterikapaciteten efter dina behov, beroende på om du prioriterar hög lastkapacitet eller längre räckvidd.
Som bensinmodell har Ford F-150 varit USA:s mest sålda bil 46 år i rad. Det innebär så klart en enorm utmaning att bygga en batteridriven pickup som lever upp till alla höga krav. Som första byggtidning fick DMH äran att provköra Ford F-150 Lightning i ett vintrigt Stockholm. Och vi kan intyga att bilen är en stor upplevelse.
Fiat E-Scudo är den sista av de fyra elektrifierade mellanskåpbilarna från Stellantis-koncernen som lanseras i Sverige. Bilen har 33 mils räckvidd samt grymt bra komfort och infotainmentsystem. Identiska bilar med olika varumärken kräver dock extra koll på skillnader i pris, standardutrustning, tillbehör, garantier och serviceavtal.
DMH har varit i Kapstaden och provkört nya Volkswagen Amarok. I ett sagolikt vackert Sydafrika fick vi uppleva en helt ny pickup, utvecklad och byggd i ett nära samarbete med Ford.
LEVC VN5 är en minst sagt udda fågel bland lätta lastbilar. Londontaxin som nu finns på svenska vägar som skåpbil har en räckvidd på närmare 10 mil på el. Och det går att köra ytterligare 40 mil med hjälp av en bensindriven motor som laddar bilens batteri.
Med nära 30 mil på en laddning har Kangoo E-Tech Electric den längsta räckvidden av alla lätta lastbilar i den minsta klassen. Av flera skäl än lång räckvidd skulle jag välja denna bil om jag hade behov av en 100 procent elektrisk transportbil. Renault Kangoo E-Tech Electric är nämligen den bästa eldrivna hantverksbilen som går att få tag på idag.
Elbilsmodellen av Ford Transit är i mina ögon den mest lysande elbilsstjärnan i den stora klassen. Ford E-Transit får högsta betyg i allt – från en räckvidd vid blandad körning upp till drygt 31 mil till instrumentering och förarstöd i absolut toppklass.
Plötsligt finns det små skåpbilar med en räckvidd som funkar för de allra flesta hantverkare i storstadsområdena. En av de bilarna är Peugeot e-Partner, som du kan köra i upp till 275 kilometer på en laddning.
Senaste modellen av Iveco Daily är en bil med få nyheter. Det som dock sticker ut är Air-Pro, luftfjädring med elektronisk styrning och aktiva stötdämpare, ett säte med minnesskum som ger riktigt bra komfort och en ny manuell växellåda. Totalt sett har Iveco byggt en bil som befäster positionen som en av de allra bästa tunglastarna.
711 hästkrafter och 881 Newtonmeter i vrid. Paketerat i en 6,2 liters V8-motor. Efter en tuff provkörning av Ram Trucks TRX konstaterar jag att såväl komfort och prestanda som instrumentering och digitala förarstöd är utöver allt annat som tidigare testats.
Volkswagen ID. BUZZ CARGO är den hetaste eldrivna transportbilen som hittills lanserats i den globala klimatomställningen. En giltig ursäkt för andra bilmärken är att Volkswagen med kopplingen till den drygt 70-åriga Folkabussen har ett ointagligt försprång i kultstatus.
I SAMARBETE MED ISLÄNDSKA ARCTIC TRUCKS HAR ISUZU BYGGT EN BIL MED EXTRAORDINÄRA TERRÄNGEGENSKAPER. D-MAX AT35 ÄR EN PICKUP FÖR DIG SOM VILL KÖRA LÅNGT UT I SKOGEN UTAN ATT BEHÖVA BEKYMRA DIG I ONÖDAN.
FORD RANGER RAPTOR ÄR KÄND FÖR SINA FANTASTISKA KÖREGENSKAPER OCH SIN EXTRAORDINÄRT SNYGGA DESIGN. EFTER ATT HA TESTAT BILEN PÅ EN EXTREMT KRÄVANDE TERRÄNGBANA I SKOGEN UTANFÖR HELSINGFORS ÄR JAG MÄKTA IMPONERAD.
Nya Kangoo är ett mycket lyckat bilbygge. en helt ny bil, från topp till tå. Bilen har moderna digitala förarstöd i nivå med de mest namnkunniga konkurrenterna. Renault är dock ensamma med en innovativ lösning som underlättar lastning från sidan.
Att köra en importerad amerikansk pickup är en stor upplevelse. Varje gång jag får tillfälle att göra det slås jag av att någon har tänkt på allt. Och nivån på utrustningen är precis som Komforten – alldeles enastående.
Med I det närmaste 30 mil på en laddning har utmanaren från kina, Maxus e-deliver 9, den stora klassens längsta räckvidd. Digitala förarstöd och säkerhet håller också hög klass. Och kopplat till bilens prestanda är även priset oerhört konkurrenskraftigt.
Samtidigt som vi välkomnar ännu en batteridriven lätt lastbil som har en rekorderlig räckvidd finns det anledning att vara en smula besviken.
Kanske inte årets mest intressanta bilsläpp, men en stor aneldning till att Ford Transit Custom Active ändå förtjänar uppmärksamhet är i mitt tycke är det snyggaste mellanskåpet.
Nu har kineserna gett sig in i kampen om hantverkare som vill köra eldrivet. Men samtidigt som maxus minsta eldrivna transportbil e-deliver 3 har den längsta räckvidden i klassen och det lägsta grundpriset finns det några frågetecken att räta ut.
I stället för att uppdatera nv200 ersätter nissan den med nv250, en ny modell Som är byggd på koncernkollegan renaults plattform och bilen kangoo, där Även mercedes-benz citan är systerbil.
Mercedes-benz esprinter är uteslutande till för hantverkare som kör I stadstrafik. Med en räckvidd på cirka 15 mil är tillgång till snabbladdare ett måste. Och prislappen på cirka 600 000 kronor plus moms är så klart inte för alla som vill köra ett stort, eldrivet skåp.
Nya daily är en stor lastbil med modern design för hantverkare som har stora Lastbehov I både storstad och långa sträckor på landsväg. Den tredje generationen iveco daily sedan 1978, plus några facelifts, är äntligen med I matchen När det gäller en modern digital förarmiljö.
1980 släppte Renault sin första modell av trafic. Nyligen lanserades den femte generationen av den populära mellanklassbilen. 2020 års Renault Trafic är en facelift som är rejält uppdaterad och moderniserad.
Volkswagen kallar sin senaste modell av Transporter för ”T6.1” och ”Den första digitaliserade Transportern på vägarna.” Den tyska biljätten har gjort som sina hetaste konkurrenter – skapat en modern förarmiljö i digitalteknikens tecken.
Med Transit Custom PHEV är Ford först ut bland alla tillverkare av lätta lastbilar med en Plug-In-Hybrid. en Ur miljösynpunkt ytterst välkommen bil som antingen kan köras med enbart eldrift kortare sträckor, i automatläge där bilen själv laddar batteriet eller med bensin längre sträckor.
Japanska Mitsubishi L200 fyller 40 år. I ny tappning är bilen absolut en pickis att räkna med. Och visst uppfyller bilen, som lanseras nu i november, kraven från moderna hantverkare. Men du som prompt vill ha en accelerationssnabb bil ska välja en annan pickup.
Teamet bakom nya Renault Master har byggt en stor majestätisk skåpbil med en välisolerad hytt. Bilen har fått nya kraftfullare dieselmotorer, som enligt Renault minskar bränsleförbrukningen med upp till en liter per 100 kilometer.
I en stenhård pickisklass visar Nissan att de tänker vara med och slåss om hantverkarna som är sugna på en riktigt bra pickup. Vi har provkört den senaste modellen av Navara – en bil som definitivt tillhör de tuffaste terrängmästarna.
Ford Ranger Raptor är ett fyrcylindrigt mästerverk, en bil byggd för dig som vill kunna köra i extremt krävande terräng. Eller glida runt i asfaltsdjungeln och visa upp en av de coolaste pickuperna som går att få tag i.
Enligt Nissan ger det nya 40 kilowattsbatteriet en räckvidd upp till 28 mil på en laddning – 60 procent mer än batteriet som satt i den tidigare modellen av Nissan e-NV200. Men vi kom fram till helt andra siffror, och att räckvidden påverkas extremt mycket av att köra på motorväg.
Nya Partner är en ytterst lyckad transportbil – där de digitala förarstöden sticker ut tillsammans med ultramodern design och grym körkomfort. Eftersom Peugeot Partner i stort sett är identisk med systerbilarna Citroën Berlingo och Opel Combo gäller det att ha koll på skillnaderna mellan bilarna, i paketering och prissättning.
Den senaste modellen av Ford Transit Connect är först och främst en ansiktslyft bil med en rejäl uppdatering av moderna digitala körhjälpmedel. Körkomfortmässigt har det dock inte hänt så mycket som det borde.
Volkswagen eCrafter är en stor skåpbil som enbart drivs med batterikraft. Bilen inger hopp om en värld med klimatsmarta hantverkarbilar i storstadsregionerna. Men det höga priset är ett hinder för att fler ska välja en eCrafter framför en betydligt billigare fossildriven bil.
Nya Citroën Berlingo är precis som sina systerbilar Opel Combo och Peugeot Partner en bil som förtjänar att kallas en av de absolut bästa bilarna i den lilla klassen. DMH är inte sena att hylla bilens högklassiga körkomfort och de smarta och användarvänliga förarstöden.
Femte generationen av Opel Combo är ett mycket lyckat bilbygge, En i det närmaste fullfjädrad bil som är skön att köra och späckad med förarvänliga digitala stöd. Combo är utvecklad i ett samarbete inom PSA-koncernen, där systerbilarna heter Peugeot Partner och Citroën Berlingo.
Det är inget snack om saken. Mercedes-Benz X-Klass med en egenutvecklad V6-motor är en betydligt större upplevelse än att köra X-Klass med en fyrcylindrig motor. Efter att ha provkört bilen i varierad terräng i Slovenien ger vi den högsta betyg i pickisklassen.
Tiden ordningens är tiden sig strand, del ännu brunsås vi annat trevnadens, blivit blev dimmhöljd när.