Renault Express – lågprisbil som ersätter Dacia Dokker - Transportbilsdagen

Renault Express – lågprisbil som ersätter Dacia Dokker

Det var ett tag sedan vi provkörde Renault Express. Och detta är fortfarande en bil för dig som nöjer dig med en lite enklare modell. Bilen är byggd på samma plattform som Dacia Dokker, som har utgått ur Renaults sortiment. Men vi kan intyga att Renault har höjt kvalitetskänslan ett snäpp i Express mot Dokker.

Av Anders Myrdal

 

Därför ligger det närmare tillhands att jämföra Express med den mer påkostade Renault Kangoo. Till skillnad mot Kangoo erbjuds Express endast med manuella växellådor. De dieseldrivna motorerna har 75 och 95 hästkrafter, medan den bensindrivna motorn har 100 hästkrafter. 75- och 95-hästars-motorerna är för övrigt samma motorer som satt i Dacia Dokker. Kangoo har starkare motorer jämfört med de som Express erbjuder. 

Bilen finns med två dieselmotorer med 75 och 95 hästkrafter och en bensinmotor med 100 hästar.


Dessutom erbjuds Kangoo med automatlåda. Enligt Renault finns det inga planer på att erbjuda Express med automatlåda framöver.

Om man däremot jämför Express med Dacia Dokker, så har Renault Express en nydesignad front och förbättringar i hytten. Det märks inte minst på instrumenteringen och isoleringen i dörrarna med mera. I övrigt är bilarna snarlika.

Express har lite enklare instrumentering än den som sitter i den mer påkostade Kangoo.


För hantverkare som inte vill lägga en förmögenhet på firmabilen, är det ett smart grepp av Renault att ha Express i sortimentet – att både ha en premiumbil och en billigare bil i den lilla klassen. Mellan Kangoo och Express skiljer det omkring 50 000 kronor till Express fördel. 

Express är dock dyrare än gamla Dokker, trots det är den i dagsläget marknadens billigaste transportbil. 

Även om Express har färre tillval än storebror, så går det att få tillräckligt för att bygga en riktigt bra bil med det viktigaste du behöver, och samtidigt hålla nere leasingkostnaden. 

Skåpet rymmer 3 kubik.
Sidoskjutdörren sitter på höger sida.


Känslan i körningen är verkligen helt okej. Det finns ingen stor känsla av lågprisbil utan Express funkar alldeles utmärkt som bruksbil. Ett plus är också att även denna transportbil är godkänd att köras med den förnybara dieseln HVO100. 

Som standardutrustning finns krockkudde för föraren. Efter att ha dubbelkollat med Renault fick jag det alarmerande svaret att bilen saknar krockkudde på passagerarsidan. I urval är bilen standardutrustad med uppvärmda elspeglar, tonade rutor och tygklädsel. 

"Vissa brister"

Tillval att satsa på kan till exempel vara dragkrok, parkeringssensorer fram och bak, mobilspegling, backkamera, farthållare och digital backspegel.

I och med att Express är en lågprisbil så är det kanske inte så förvånande att det finns vissa brister gällande till exempel komforten i förarsitsen, som är betydligt mer påkostad i Kangoo. Bilen är heller inte direkt byggd för att kunna användas som ett bekvämt rullande kontor. Det har helt enkelt inte funnits något ekonomiskt utrymme för någon kontorslösning som i mer påkostade firmabilar. I övrigt håller bilens förvaringslösningar en helt okej klass.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 177 900 kr (bensin)
  • Motorer: Diesel: 75/95 hk/ bensin 100 hk
  • Bränsleförbr. blandad körning, l/100 km: 5,1
  • Växellåda: 6-vxl man

Övrig information

-

  • Lastvolym: 3,3 m3
  • Max lastvikt/dragvikt: 600/ 1 200 kg
  • C02-utsläpp i g/km: 133
    Webb: renault.se

Bra

.

➔ Prisvärd lågprisbil i tillräckligt hög klass
➔ Bra firmabil för dig som vill hålla nere prislappen

Dåligt

.

➔ Saknar krockkudde på passagerarsidan
➔ Saknar automatlåda
➔ Finns inte med fyrhjulsdrift
➔ Kommer ej lanseras som elbil

30 Maj 2023 Tester Transportbilar