Iveco Daily -en stor lastbil med modern design - Transportbilsdagen

Iveco Daily - en stor lastbil med modern design

Nya daily är en stor lastbil med modern design för hantverkare som har stora Lastbehov I både storstad och långa sträckor på landsväg. Den tredje generationen iveco daily sedan 1978, plus några facelifts, är äntligen med I matchen När det gäller en modern digital förarmiljö.

Bilen har nya motorer, men det är fortfarande den tidigare lanserade suveräna och åttastegade automatlådan som ger mig mest glädjeskutt vid provkörningen. Och det tål att påpekas att denna bil med det stora skåpet och den lastbilsbyggda ramen i första hand är byggd för åkerier som transporterar tungt gods. Eller byggfirmor som själva kör ut mycket material till byggena.

SERVOSTYRNING OCH MJUK DÄMPNING

Men Iveco Daily är fortfarande en förhållandevis smidig bil att manövrera tack vare en välkonstruerad servostyrning och mjuk dämpning. Den modell som imponerar mest på mig vid provkörningen är den gasdrivna bilen med 136 hästkrafter som är klart tystare än dieselvarianten. Samtidigt blir jag förvånad över att dieselmotorn med 160 hästkrafter känns trevligare att köra än den starkare motorn med 210 hästar. Bilen med 160 hästar är också den motor som de flesta kommer välja, enligt Iveco. Och som jag tidigare konstaterat: gas parallellt med el är Ivecos grundrecept för framtida transporter med ett lågt klimatavtryck. Elbilsmodellen är dock som alla de andra tillgängliga elbilarna i den lätta transportbilsklassen, fortfarande mycket dyr i inköp.

MANUELL- ELLER AUTOMATVÄXEL

Ansiktslyfta Daily finns med en rad olika motorer, från 116 till 156 hästkrafter med 2,3 liter volym till en 3,0 liters motor med 160 till 210 hästkrafter. Välj mellan manuell eller automatväxlad låda. Vridet på den kraftfullaste motorn är hela 470 Newtonmeter. Samtliga 2,3-liters motorer och 3-liters motorn med 210 hästar är utrustade med E-VGT-turbon (elektroniskt variabel turbogeometri). Bränslebesparingen med de nya motorerna är, enligt Iveco, upp till 10 procent mot tidigare motorer. Anledningen till att bilen drar mindre är i första hand start & stopsystemet, som numera är standard på alla modeller med F1A-motorn på 2,3 liter.

"GAS PARALLELLT MED EL ÄR IVECOS GRUNDRECEPT FÖR FRAMTIDA TRANSPORTER MED ETT LÅGT KLIMATAVTRYCK.”

Det tog några år, men nu är Iveco med i matchen med modern digital utrustning.
Ivecos skåpvolym är mellan 7,3-19,6 kubikmeter
Hytten är rymlig med plats för tre personer.

MODERNA DIGITALA FÖRARSTÖD

I hytten märks det tydligt att Iveco har fallit in i fållan där många konkurrenter redan befinner sig. Nya Daily är en stor lastbil med moderna digitala förarstöd. Äntligen är Iveco med i den digitala matchen med utrustning. Som exempel finns ett infotainmentsystem med sjutumsskärm som tillval samt möjlighet att spegla mobiltelefonens appar i bilens display. Säkerhetsmässigt sticker olika assistanssystem ut, som till exempel nödbroms, köassistent och adaptiv farthållare.

Iveco erbjuder också nu en rad så kallade Fleet-tjänster där det går att se en rad saker som till exempel bränsleförbrukning, analys av förares körstil och hur fordonet använts. Några andra tjänster: fjärrdiagnos kan utföras utan att fordonet behöver stanna vid en verkstad och förebyggande service kan utföras på distans. Utvändigt har bilen ny design med nya lyktor, större grill och tredelad stötfångare. Är du på jakt efter en stor och modern skåpbil med mycket bärkraft? Provkör Iveco Daily.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 289 000 kr
    Första förhöjd leasingavgift: 57 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 5 333 kr
    Restvärde: 86 000 kr
    Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 9,52
    (WLTP)

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Stabil skåpbil med god väghållning
    Säkerhet: Hög säkerhet
    Motoralternativ: 2,3 l, Euro
    6D Light Duty: 116/136/156 hk,
    320/350/380 Nm, 2,3 l Heavy Duty:
    136/156 hk, 350/380 Nm, 3,0 l,
    160/180/210 hk, 380/430/470 Nm
    Lastutrymme: 7,3–19,6 m3
    Växellåda: 6-vxl man./ 8-stegad aut.
    C02-utsläpp i g/km: Fr. 248
    (WLTP)
    Max lastvikt/dragvikt: 1 184/3 500 kg
    2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift bak
    Webb: iveco.se

Bra

.

➔ Suverän 8-stegad automatlåda
➔ Bra dämpning ger en bekväm stol
➔ Ett skåp byggt för långkörning och
i stadsmiljö
➔ Digitala goda nyheter

Dåligt

.

➔ Högt blinkersljud
➔ Högt motorljud med 210 hk

➔ *Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring
under leasingperioden, som omfattas
av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa
Kredit:s prissättning i mars 2020.
Kontakta gärna andra som erbjuder
leasing för att jämföra. Alla priser och
restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive
leverantör

 

04 Jun 2020 Tester Transportbilar