Världens mest sålda pickup en totalupplevelse - Transportbilsdagen

Världens mest sålda pickup en totalupplevelse

Att köra en importerad amerikansk pickup är en stor upplevelse. Varje gång jag får tillfälle att göra det slås jag av att någon har tänkt på allt. Och nivån på utrustningen är precis som Komforten – alldeles enastående.

FORD F-150 ÄR världens i särklass mest sålda pickup, och en av världens mest sålda bilar. I USA är Ford F-150 en lika vanlig syn på vägarna som Volvo är i Sverige. Men jag lovar, där tar likheterna slut. Eftersom Ford F-150 får tankas med E85 (Etanol) får den en mycket förmånlig årlig skatt på endast 3 088 kronor. Men med handen på hjärtat: Hur många som äger en Ford F-150 fyller tanken med E85? Å andra sidan är det förstås en möjlighet för lägre koldioxidutsläpp. Med bensin i tanken går det åt cirka 1,3 liter per mil vid blandad körning, vilket inte är mycket för en så pass stor bil, men i jämförelse med andra bilar klassade som lätta lastbilar är det ur ett miljöperspektiv svårt att bortse från en så hög siffra.

ETT ENORMT KLIV

För en hantverkare som till vardags kör omkring i en skåpbil är det ett stort kliv att sätta sig bakom ratten på en Ford F-150. Allt du har upplevt tidigare när det kommer till komfort ställs på ända. Att ratta en F-150 med V8:a är en extremt skön körupplevelse, i terräng såväl som på asfalt. Jag utmanar bilen i en extremt brant backe med grova stenar som underlag. Lågväxeln gör sitt jobb med bibehållen komfort. Det är som att bilen svävar fram i den ojämna terrängen. Lusten att köra blir starkare och starkare ju längre tid jag kör och jag slås av hur välbyggd denna bil är.

Den 10-stegade automatlådan är fantastisk. I jämförelse med den tidigare automatlådan är den förbättrad på alla punkter. Inte minst så märks det att den ger bättre acceleration vid låga och mellanhöga varvtal, samtidigt som den ger lägre varvtal vid körning på motorväg.

406 HÄSTKRAFTER

Och visst, 406 hästkrafter och ett vrid på 556 Newtonmeter talar sitt tydliga språk. Enorma krafter frigörs när jag trycker på gasen. Ett rasslande, men samtidigt mjukt V8-ljud slår till när gaspedalen är nedtryckt halvvägs. Trots den enorma motorkraften är bilen förvånansvärt tyst, vilket delvis kan förklaras av att den är välisolerad och håller ute motorljudet från hytten. För att ta kontroll över bilen provar jag det manuella läget.

Något som ytterligare förstärker körupplevelsen. Jag konstaterar också att fjädringen är lika välkonstruerad som bilen i övrigt, utan tillstymmelse till svampighet. Med ett knapptryck går det att välja mellan tvåhjulsdrift eller två olika sorters fyrhjulsdrift, 4 x Low eller High.

”ATT RATTA EN F-150 MED V8:A ÄR EN EXTREMT SKÖN KÖRUPPLEVELSE”

Med lite extra hjälpmedel går det lätt att komma åt prylar på flaket.

FYRA KAMEROR GER 360 GRADER 3

60-graders kameran med split-vy använder sig av fyra kameror placerade framtill, baktill och på sidorna. Dragkroksassistenten Pro Trailer Backup Assist är ett suveränt hjälpmedel vid backning med släp. All inredning är ny mot den tidigare modellen av bilen. Bilens funktioner skapar ytterst hög komfort och innehåller allt från eljusterbara pedaler och regnsensor till fjärrstart, kylfläktar i framstolarna och säten med inbyggd massage. Efter denna episka körupplevelse dyker en fråga upp i mitt huvud: Hur länge kommer vi kunna köpa såna här stora bilar som delvis har bensin som drivmedel? Svaret är att framtiden ser ljus ut ur ett miljöperspektiv, även inom pickupsegmentet. Allt fler biltillverkare har nämligen annonserat att de är på gång med eldrivna pickuper

Ekonomi

-

  • EKONOMI
    Grundpris: 689 000 kr
    Första förhöjd leasingavgift:
    137 800 kr + moms
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 12 335 kr
    Restvärde: 206 700 kr + moms
    Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 13,1,
    E85, fr. 16,3

Övrig information

-



  • ÖVRIG INFORMATION
    Säkerhet: Hög säkerhet
    Motoralternativ: 406 hk, 556 Nm,
    5,0 l TI-VCT V8
    Lastutrymme: min: 1298, max: 1656mm
    Växellåda: Aut. 10-stegad
    C02-utsläpp i g/km: Fr. 359
    Max lastvikt/dragvikt:
    718/3 500 kg
    2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD/ 4 WD
    Webb: ford.se/ exclusivecars.se
    m fl
  • ➔ *Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring
    under leasingperioden, som omfattas
    av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa
    Kredit:s prissättning i september 2021.
    Kontakta gärna andra som erbjuder
    leasing för att jämföra. Alla priser och
    restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive
    leverantör

Bra

.

➔ Enastående komfort
➔ Fullspäckad med användarvänliga
funktioner
➔ Hög säkerhet
➔ Fantastiskt ljud i Bang & Olufsens
ljudsystem
➔ Lyxig taklucka
➔ Stort benutrymme i baksätet

Dåligt

.

➔ Dyr i inköp
➔ Högt koldioxidutsläpp med bensin
i tanken
➔ Otymplig i innerstan

Förarhytten ger en kunglig komfort.
Förarmiljön är alldeles enastående.
11 Nov 2021 Tester Transportbilar