Maxus T90EV – Europas första elektriska pickup - Transportbilsdagen

Maxus T90EV – Europas första elektriska pickup

Den utvändiga designen ser ut som vilken pickup som helst. Till skillnad mot andra pickuper kan dock kinesiska Maxus T90EV titulera sig "Europas första eldrivna pickup”. Men först är inte alltid bäst.

Av Anders Myrdal

 

Bilen ser okej ut designmässigt. Som en pickup ska se ut. Här upphör dock likheterna med fossildrivna pickuper. Ingen rättvis jämförelse, jag vet, Men hantverkare som står inför att köpa en pickup tittar på alla pickuper som finns tillgängliga på marknaden. Även eldrivna.

 

På utsidan ser T90EV ut som en vanlig pickup. Där slutar dock likheterna.


Samtidigt som fossilfri körning är given i klimatomställningen så finns det en anledning att just pickuper är sist ut att elektrifieras. Det krävs helt enkelt mycket motorkraft och vridmoment för att bygga en pickup som lever upp till hantverkarnas höga krav.

Många hantverkare som väljer en pickup framför andra modeller gör det för att de vill ha en bil som kan lasta och dra mycket. Ett givet krav är också att pickupen är fyrhjulsdriven, inte enbart bakhjulsdriven som denna. Ingen av dessa ”pickisegenskaper” uppfylls av Maxus T90EV.

Högljutt i förarhytten

Vi kör bilen olastad i varierad terräng och konstaterar att den är stötig och känslig för gupp och ojämnheter. Pickupen är utrustad med en bullergenerator för att varna gångtrafikanter vid körning upp till 20 kilometer i timmen. En god tanke, men att ljudet från bullergeneratorn låter högt inne i bilens förarhytt är irriterande. 

T90EV har tre körlägen: Eco, normal och power. Bilen kan snabbladdas från 20–80 procent av batteriets kapacitet på 45 minuter (80 kW). Med 3-fasladdning på 11 kW tar det åtta timmar att ladda bilen från 5–100 procent av batteriets kapacitet (vid 25 grader C).

 

Bilens motor har 180 hästkrafter och ett vrid på 310 Newtonmeter.


Maxus T90EV har fem sittplatser och finns med färgerna svart, vit, grå, orange och blå. 
I hytten finns en 10,3 tums pekskärm med ett ganska begränsat infotainmentsystem. Det finns inget GPS-system inbyggt i bilen, men det går att koppla mobiltelefonen till Apple Carplay för navigering. För Androidtelefoner behövs det en app som heter QD Link.

 

T90EV har ett ganska begränsat infotainmentsystem.


Bland säkerhetsfunktionerna märks fyra airbags, sidokrockgardiner, bältespåminnare på alla platser, backkamera, parkeringssensor, nödbromsassistans (EBA), antisladd och stabiliseringssystem (ESP) och Hill Descent Control (HDC). T90EV har även 6-vägs stoljustering på förarsidan, 4-vägsjustering på passagerarsidan, lädersäten och tvåvägsjusterbar läderratt.

 

Maxus pickup har ett tresitsigt baksäte och fem sittplatser totalt.


Jag är tveksam till om jag skulle köpa denna bil. Min bedömning är att vänta några år tills batterierna blivit effektivare och innehåller mer energi. Något som är extra viktigt för en pickup är också att det går att lasta och dra mycket utan att batteriet laddas ur allt för mycket.

Om några år kommer det med all sannolikhet också finnas flera eldrivna pickuper på marknaden att välja mellan. Om vi går ännu längre fram i tiden, säg 10 år, så kommer batterierna enligt forskare innehålla 50 procent mer energi än idag. 

Men du som är ute efter en pickup och verkligen har bestämt dig för att ta klimatklivet redan nu, provkör bilen och bilda dig en egen uppfattning. 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 579 900 kr. (exkl. moms)
  • Snabbladdning: Ja, från 20–80 procent på 45 minuter (80 kW)

  • Strömförbrukning (blandad körning utan last): 264 kWh/km
  • Räckvidd: 334 km

Övrig information

-

  • Lastutrymme: Flak, LxBxH: 1 485 x 1 510 x 530 mm

  • Max lastvikt/dragvikt: 925 kg/ 1 000 kg

  • Växellåda: Aut
  • Webb: www.maxus.se

Bra

.

➔ Lågt klimatavtryck
➔ Berättigad till miljöbonus

Dåligt

.

➔ Saknar fyrhjulsdrift
➔ Låg dragvikt
➔ Stötig fjädring

25 Sep 2023 Tester Transportbilar