Ny transportbil från Nissan NV250 - Transportbilsdagen

Ny transportbil från Nissan NV250

I stället för att uppdatera nv200 ersätter nissan den med nv250, en ny modell Som är byggd på koncernkollegan renaults plattform och bilen kangoo, där Även mercedes-benz citan är systerbil.

För dig som hantverkare betyder tajta samarbeten mellan biltillverkarna sämre möjligheter att välja mellan Unika varumärken. I dagsläget är det som bekant inte så många biltillverkare kvar som själva utvecklar sina transportbilar, utan istället valt att samarbeta med någon konkurrent. Så ser världen ut i dag.

 Skillnaderna finns däremot i designen och i hur utrustningen är paketerad. Om du inte prompt vill ha ett visst varumärke på grillen betyder det att du inför ett bilköp kan spara en hel del pengar på att spana in skillnaderna i garantitider och serviceintervaller med mera.

SANN KÖRGLÄDJE

Precis som Nissan NV200 är även NV250 en pigg och smidig stadsracer som känns komfortabel på landsväg, och NV250 inger faktiskt en ännu större bilkänsla än NV200. Helt enkelt en stabil och följsam pjäs i den lilla klassen, där skåpet går att få med upp till 4,2 kubikmeter. Bilen finns i två längder 4,28 och 4,67 meter, med tre motoralternativ: 80, 95 och 115 hästkrafter, samt två utrustningsnivåer. Enligt Nissan kommer motorn med 115 hästar med L2-utförande att sälja mest, följt av 95 hästars motorn med L1-längd Efter 20 mil på landsväg, grusväg och i stadstrafik är helhetskänslan av NV250 en bil som absolut kan vara ett alternativ för de som behöver ett litet skåp med mycket utrymme.

I samarbetet med kollegan Renault är det tydligt att Nissan lagt krutet på nya motorer och körkomfort. Jag tycker också om den rymliga och välisolerade hytten. Det är dock ingen bil för dig som vill ha en modern förarmiljö.

"”DEN LILLA PEKSKÄRMEN ÄR PLACERAD LÅNGT BORT FRÅN FÖRAREN, INNE I EN VARGGROP. DISPLAYEN ÄR NÄSTINTILL OANVÄNDBAR. ENORMT OANVÄNDARVÄNLIG.”

Displayen är nästintill oanvändbar och placerad i något som liknar en varggrop.
4,2 kubikmeter! Liten bil med stort skåp.
Välj mellan tre olika motorer: 80, 95 och 115 hästar.

FÖRARSTÖD FRÅN 2005?

Instrumenteringen och de digitala förarstöden är inte mycket att hurra för. Om jag inte visste att bilen lanserades 2020, skulle jag tippa att den digitala förarmiljön var från 2005. Typ. Den lilla pekskärmen är placerad långt bort från föraren, inne i en varggrop. Ja, displayen är nästintill oanvändbar. Enormt oanvändarvänlig. Det finns även brister i bekvämligheten. Mugghållarna är till exempel gömda bakom växelspaken. Vissa knappar är placerade under ratten där man inte ser, utan måste vrida ratten för att se knapparna. Det är också irriterande att mellanväggen skallrar, eller det kanske bara gäller det exemplaret jag kör?

Men som sagt, du som väljer Nissan NV250 tillhör dem som klarar dig utan de mest moderna och användarvänliga digitala förarstöden eller den mest genomtänkta instrumenteringen. Du får däremot en välbyggd skåpbil som är bra till annat.

BRÄNSLESNÅL

En fördel är förstås också att bilen är bränslesnål. Enligt Nissan drar den 5,6 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Vid snålkörning på landsväg märker jag knappt att dieselmätaren rör sig. Bränslesnål diesel i all ära, men bland flera biltillverkare börjar det också röra på sig när det gäller att utveckla eldrivna lätta lastbilar. Hur långt bort är Nissan med en elmodell av NV250? Eller är det i så fall den redan existerande eNV200 som gäller?

Ekonomi

-

  • Grundpris: 176 500 kr
    Första förhöjd leasingavgift:
    35 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 2 940 kr
    Restvärde: 72 000 kr
    Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr 5,6 (WLTP)

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper:
    Stabil och bra väghållning
    Säkerhet: Hög säkerhet, dock ej
    EuroNCAP-testad
    Motoralternativ: 80 hk/210 Nm/95
    230 Nm/115 hk/ 260 Nm
    Lastutrymme: 3,0 samt 4,2 m3,
    L1H1/L2H1
    Växellåda: 6-vxl man.
    C02-utsläpp i g/km: Fr. 147 (WLTP)
    Max lastvikt/dragvikt: Fr 577/
    1 050 kg
    2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD framhjulsdrift
    Webb: nissan.se

Bra

.

➔ Stabil väghållning
➔ Lång garantitid och serviceintervall

Dåligt

.

➔ Omodern digital förarmiljö
➔ En Renault Kangoo med Nissanmärke är inte så unikt
➔ Saknar automatväxlad låda
➔ Mesig tuta – låter som Kalle
Ankas bil

➔ *Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring
under leasingperioden, som omfattas
av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa
Kredit:s prissättning i maj 2020.
Kontakta gärna andra som erbjuder
leasing för att jämföra. Alla priser och
restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive
leverantör.

 

02 Jul 2020 Tester Transportbilar