Ford Transit Connect.

Den senaste modellen av Ford Transit Connect är först och främst en ansiktslyft bil med en rejäl uppdatering av moderna digitala körhjälpmedel. Körkomfortmässigt har det dock inte hänt så mycket som det borde.

När den förra uppdateringen av bilen skedde 2012 förtjänade den omdömet ”en av de första bilarna med personbilskomfort”. Men tyvärr sprudlar jag inte av superlativer bakom ratten vid testet av nya Connect. Jag är dock ganska säker på att mitt intryck av bilen skulle blivit bättre om jag fått tillfälle att testa den med 120-hästars motorn och den vassa och pigga 1,0-liters bensinmotorn med EcoBoost – motorer som jag tidigare testat och låtit mig imponeras av. Jag konstaterar för övrigt att nya Connect numera delar motor med Ford Focus 1,5-liters motor, det gäller de dieseldrivna motorerna med 75, 100 och 120 hästkrafter. Bilen finns även med en automatväxlad låda, en klassisk turbinlåda som kan kombineras med 100 och 120 hästkrafter med diesel i tanken.

Förarhytten har en överskådlig miljö. Och det är lätt att hitta rätt knapp.
Skåpet rymmer upp till 3,6 kubikmeter. I mellanväggen finns det en lucka för långa föremål.

Ryckig körning

Nya Connect ger en lite för ryckig upplevelse vid körning med många start och stopp. Den höjer sig dock komfortmässigt vid körning på landsväg och motorväg, där den går mjukt och behagligt, så länge det inte krävs snabb acceleration.

Bilen ger ett förvånansvärt plåtigt intryck när förardörren stängs. Med sina stora fönsterytor och väl tilltagna ytterbackspeglar är sikten från hytten dock mycket god. 

I faceliften av Sveriges näst mest sålda bil, ständig tvåa efter Volkswagen Caddy i försäljningsstatistiken, är allt framför A-stolparna nydesignat. Du som är bekant med tidigare modeller av Transit Connect kommer främst att märka en rejäl uppdatering gällande moderna körhjälpmedel. Det sitter en hel del digitala godsaker och extrautrustning i testbilen, som är utrustad med en 100 hästars motor och en manuell sexväxlad låda. 

Bilen är utrustad med en backkamera som visar området runt bilen med kristallklar bild.
Nya Connect är smakfullt inredd, vilket även gäller designen av de digitala lösningarna.

Nästa steg - självkörande

Med upp till 20 förarsystem kan du utrusta bilen så nära självkörande som det i dagsläget är möjligt. Eller vad sägs om – förutom de redan nämnda – detta urval av lösningar:

Med Overload Alert vägs lasten automatiskt när du startar bilen, och en vit displaysignal indikerar när 90 procent av lastkapaciteten har nåtts. Om bilen överlastas ändras färgen till gult, vilket ger dig full koll på din last. 

Några fler förarsystem är Active Safety Brake, adaptiv farthållare, avkänning av hastighetsbegränsning, skylt-avläsning och filhållningsassistent.

I nya Peugeot Partner finns även Advanced Grip Control som ger bättre grepp i skiftande terräng. För dig som vill ha fyrhjulsdrift går detta att ordna genom Peugeots samarbetspartner Dangel.

”Nya Connect höjer sig komfortmässigt vid körning på landsväg”

Massor av digitala förarstöd

Connect finns nu med tekniker som BLIS (Blind Spot Information System), som varnar för förbipasserande fordon när du tänker byta fil, cross traffic alert, en funktion som varnar för fordon när du backar ut ur ett parkeringsutrymme och har begränsad uppsikt över trafiken. Connect har också bland annat vägskyltsigenkänning, autobroms, aktiv parkeringsassistans, adaptiv farthållare och trådlös laddning för nya Iphone.

Connect har också fått en ny front och den stora Fordgrillen som resten av Fords transportbilar har. Bilen finns med två hjulbaser efter olika storleksbehov. Connect är även utrustad med nya strålkastare med Xenon och led. 

Backkameran är fantastisk och ger kristallklar återgivning av området runt bilen i färg. Bilens pekskärm är stor och tydlig och det är lätt att ställa in mobiltelefonen för handsfreesamtal. 

Så till dig som är ute efter en bil med ett litet skåp med mycket digital utrustning, provkör Ford Transit Connect och bilda dig en egen uppfattning av den. Men för dig som vill köra eldrivet har Ford ännu inte tagit fram någon sådan Connectmodell. Och de vill heller inte kommunicera några uppgifter om när en eldriven bil kommer lanseras. Det är förstås hög tid att erbjuda en sådan.

Ekonomi

.

  • Grundpris: 169 900 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 34 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 3299 kr
  • Restvärde: 51 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin/diesel, fr. 4,7

Övrig information

.

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Bra körkomfort på landsväg, dock något ryckig körning vid många start och stopp
  • Säkerhet, grundutrustning i urval:  Hög säkerhet, denna modell är dock ej EuroNCAP-testad
  • Motoralternativ: 1,5 l TDCi 75/100/120 hk/1,0 l EcoBoost
  • Lastutrymme: 2,9 - 3,6 m3
  • Växellåda: 6-vxl. man./8-stegad aut
  • C02-utsläpp i g/km: Fr. 123 g/km
  • Max lastvikt/dragvikt: 830/ 1 403 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram

Styrkor

.

  • Massor av smarta digitala förarstöd
  • Bra komfort på landsväg och
    motorväg
  • Riktigt bra backkamera
  • Smakfull design

Svagheter

.

  • Ryckig körning vid många start
    och stopp 
  • Erbjuds inte med fyrhjulsdrift
  • När kommer en elbil?

*Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i februari 2019. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Webbsida: www.ford.se