Ford E-Transit – mest lysande elbilsstjärnan - Transportbilsdagen

Ford E-Transit – mest lysande elbilsstjärnan

Elbilsmodellen av Ford Transit är i mina ögon den mest lysande elbilsstjärnan i den stora klassen. Ford E-Transit får högsta betyg i allt – från en räckvidd vid blandad körning upp till drygt 31 mil till instrumentering och förarstöd i absolut toppklass.

Av Anders Myrdal

 

På plats i Barcelona vid provkörningen av bilen slås jag av ett imponerande bilbygge. Det är helt enkelt svårt att hitta saker som är mindre bra med Ford E-Transit. 

Elbilsmodellen av Ford Transit får toppbetyg.


Kanske är prislappen på cirka 620 000 kronor plus moms i högsta laget, men å andra sidan vet vi att priserna på eldrivna bilar fortfarande är betydligt högre än för fossildrivna bilar. Och att det i dessa tider med svindyr diesel går att spara pengar, och miljö förstås, på att gå över från diesel- till eldrift.

En förutsättning till det är att du har bra laddmöjligheter, hemma eller på firman. Annars blir även elen för dyr, och dessutom blir det mycket opraktiskt att för ofta ladda dyrt via offentliga laddare.   

 

Det tar 34 minuter att snabbladda E-Transit från 15–80 procent av batteriets kapacitet med 115 kilowatt.


31 mils räckvidd

Ford har gjort det mesta rätt med E-Transit. I mina ögon är denna bil, som började säljas i december 2021, i dagsläget den mest fulländade modellen i den stora klassen. Det gäller inte minst den frikostiga räckvidden, med sina drygt 31 mil vid blandad körning och 400 kilometer vid stadskörning – en av klassens allra bästa räckvidder, som funkar för de allra flesta hantverkare. Att snabbladda E-Transit från 15–80 procent av batteriets kapacitet tar 34 minuter med 115 kilowatt. Vid laddning med laddbox (AC-laddning 11 kW) tar det cirka åtta timmar att ladda batteriet från 0–100 procent.

Enastående körkänsla

Bilen är oerhört pigg med en komfort som är suverän. Körkänslan är helt enkelt fantastisk och det är svårt att förstå hur detta kan vara en skåpbil med ett lastutrymme så stort som 15,1 kubikmeter. Bilen är dock något svajig i och med att den är olastad. För rättvisans skull är det så klart alltid bättre att provköra lastade bilar. 

Ford E-Transit lanseras med två motoralternativ; 184 och 269 hästkrafter, båda med 430 Newtonmeter i vrid. I Barcelona fanns bara motorn med 184 hästkrafter. Bilen säljs som skåp eller enkelhytt chassi och går att beställas i två längd- och viktvarianter: 3.5 och 4.25 ton. Som tillbehör finns Ford Pro Power Onboard, som ger möjlighet till strömuttag upp till 2.3 kilowatt för att till exempel ladda batteridrivna maskiner.

Skåpet har en lastvolym på 15,1 kubikmeter och max lastvikt på 1 470 kilo.
Döda-vinkeln-prisma ger bra sikt från hytten.

"Ford E-Transit får högst betyg i allt"


Tre körlägen

E-Transit finns med tre körlägen för att ge mer effektiv körning utifrån olika väglag: Normal för stadskörning, Slippery anpassad för blöta och isiga vägbanor och Eco för att spara batterikapacitet. Den automatiska växellådan manövreras med en vridbar växelknapp. 

E-Transit är först ut i Fords satsning att erbjuda sina lätta lastbilar som elektrifierade.  

E-Transit har en imponerande räckvidd på drygt 31 mil vid blandad körning.
GPS:en håller hög klass och ger en bra bild av verkligheten.


Nästa lansering som vi ser fram emot är mellanskåpbilen Transit Custom som elektrifieras inom kort. Vi ser också fram mot att provköra minstingen Transit E-Connect som ligger lite längre fram i Fords lanseringsplan. 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 619 900 kr. (ex moms)
  • Strömförbrukning (normal körning utan last): ca 19,4-33,1 kWh/100 km

Övrig information

-

  • Lastutrymme: 15,1 m3 

  • Max lastvikt/dragvikt: 1 470/750 kg
  • Växellåda: Aut
  • Räckvidd: 317/402 km (blandad/stadskörning)
  • Motor: 184/269 hk
  • Batteri: 67 kWh
  • Snabbladdning: Ja, 34 min. 15-80 % laddat (115 kW)
    Webb: www.ford.se

Bra

.

➔ Lågt klimatavtryck
➔ Lång räckvidd
➔ God bränsleekonomi
➔ Instrumentering och förarstöd av högsta klass

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris

27 Sep 2022 Tester Transportbilar