Nya Renault Master Stort och smidigt skåp - Transportbilsdagen

Nya Renault Master Stort och smidigt skåp

Teamet bakom nya Renault Master har byggt en stor majestätisk skåpbil med en välisolerad hytt. Bilen har fått nya kraftfullare dieselmotorer, som enligt Renault minskar bränsleförbrukningen med upp till en liter per 100 kilometer.

Något som förstås är mycket välkommet för miljön är att av en av Europas största biltillverkare, Renault, samtidigt som de lanserar nya Master även berättar de att de kommer att släppa en elbilsmodell av Master, preliminärt 2020/2021.

Bilen har fått ny design utvändigt.
En digital backspegel ger bra sikt bakåt.

Varierad terräng

Till dess fokuserar vi på faceliften av Master, som jag provkör i trakterna kring Cascais utanför Lissabon i Portugal.

Terrängen är varierad, med små slingriga landsvägar och motorväg. Motorn som jag imponeras mest av är kanske inte så förvånande den största med 180 hästkrafter, tio hästkrafter mer än den tidigare största motorn.

Master har laddats med 660 kilo i lastvikt, en vikt som känns stabil och inte märks nämnvärt under provkörningen. Det som slår mig bakom ratten på nya Master är att skillnaden är påtaglig mot den förra modellen. Ljuden från den övriga trafiken har stängts ute på ett raffinerat sätt, vilket förstås ger bra komfort. 

Bilen, som lanserades i september, finns med 2,3-liters motorer med dubbelturbo, från 135 hästkrafter upp till 180 hästkrafter med manuell växellåda, samt 150 och 170 hästkrafter med Quickshift automatväxellåda.

Master finns med både fram- och bakhjulsdrift och en rad modeller för olika behov, till exempel med flak och Master chassiplatta, som konstruerats för ombyggnationer och olika karosslösningar. 

Nya Renault Master är värd en provkörning.
Hytt med lösningar för rullande kontor.

Lösning för rullande kontor

En nyhet i hytten som underlättar för föraren är en smart lösning för att använda bilen som ett rullande kontor, där en stor platta dras ut i instrumentbrädan på passagerarsidan. Den digitala backspegeln i anslutning till kupéns tak ger bra sikt bakåt. Systemet aktiveras när man kör framåt och kan som tillval kombineras med en backkamera för smidigare parkering i trånga utrymmen.

Det går också att välja en förarstol med variabel fjädring som tillval, något som stärker komforten rejält, speciellt för dig som kör mycket landsväg.

Som de flesta andra namnkunniga biltillverkare har även Renault satsat på att utveckla moderna digitala förarstöd. Pekskärmen R-LINK Evolution eller Media Nav Evolution kan parkopplas med din mobiltelefon.

Nyheterna i all ära men bilens 3,5-tums-display är i minsta laget.

”Om du är ute efter ett stort skåp – missa inte en provkörning av nya Renault Master”

INDUKTIONSLADDARE

Möjligheten med induktionsladdare i förvaringsfacket på instrumentpanelen för mobiltelefon är suveränt eftersom du slipper bry dig om sladdar. 

Bilen har också fått ny design utvändigt som hänger ihop med de övriga transportbilarna i Renaults segment. Den nya färgen kallad Urban Grey är riktigt smakfull. 

Sammanfattningsvis är nya Renault Master en bil som absolut tillhör de hetaste stora skåpbilarna. Om du är ute efter ett stort skåp, missa inte en provkörning av nya Renault Master!

Ekonomi

-

  • Grundpris: 283 600 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 56 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 5 070 kr
  • Restvärde: 90 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 7,8 (WLTP)

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Behaglig komfort och goda köregenskaper i ett välisolerat skåp
  • Säkerhet: Hög säkerhet, dock ej EuroNCAP-testad 
  • Motoralternativ: 135/145/150/165/180 hk, 330-400 Nm
  • Lastutrymme: 8-17 m3
  • Växellåda: 6-vxl man./ quickshift halvaut. vxl-låda
  • C02-utsläpp i g/km: Fr. 184 
  • Max lastvikt/dragvikt: 1 500/ 3 500 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram och bak och fyrhjulsdrift

Bra

.

  • God komfort
  • Välisolerad hytt
  • Nya digitala förarstöd
  • Förarstol med variabel fjädring
  • Imponerande svängradie

Dåligt

.

  • Displayen i hytten är i minsta laget

Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i september 2019. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. 

Webb: renault.se

 

17 Okt 2019 Tester Transportbilar