Snyggast i klassen

Kanske inte årets mest intressanta bilsläpp, men en stor aneldning till att Ford Transit Custom Active ändå förtjänar uppmärksamhet är i mitt tycke är det snyggaste mellanskåpet.

Du som vill ha en lätt lastbil som sticker ut designmässigt på bygget borde spana in denna bil. Custom Active vinner designpriset med råge. En snygg design har blivit ännu snyggare. Active är också ett kvitto på att Ford återigen har klättrat uppåt i divisionerna i klasserna digitala förarstöd och instrumentering. Sedan några år befinner sig Fords mellanklasskärra i det absoluta toppskiktet i flera grenar. Inte bara designmässigt och sett till den starka känslan i hytten.

JOBB OCH PRIVAT

Active är också en bil som vittnar om att Ford vill övertyga hantverkare att köpa en bil som kan användas både i jobbet och privat, något som biltillverkarna tjatat om i pickisklassen i rätt många år, och som vi nu ser i mellanklassen. Det är tydligt att Ford vill övertyga sin målgrupp att denna bil minsann är skapad för den aktive hantverkaren. Om den verkligen är det kan bara du avgöra. Faceliftade Custom är, precis som jag konstaterade när jag provkörde senaste modellen av bilen för ett tag sedan, en njutning att köra. Active säljs enbart med automatväxlad låda med en 170-hästars motor och är mycket stabil på landsväg och följsam i stadstrafik. Automatlådan har utvecklats av Ford i USA och är som gjord för många start och stopp. Vilka hantverkare orkar förresten köra omkring med en manuell låda i stan?

KAMPEN OM FÖRSTAPLATSEN

Enligt försäljningsstatistiken tillhör Custom Sveriges populäraste mellanklassbilar, och mycket talar för att denna facelift kan ta fajten med klassettan Volkswagen Transporter om förstaplatsen, ett ständigt mål för Ford i alla klasser. Mitt i pandemin, i en desinficerad bil med sigill som bevis på att ingen annan har provkört bilen, tar jag av mig det obligatoriska munskyddet och startar bilen. Minst 20 mil på tyska landsvägar och på Autobahn nära München ger mig ett starkt intryck av en bil som ger mig lust att köra mer. Det är fascinerande vilket jobb Ford har gjort med denna bil för att ge hantverkare mer än en god körupplevelse. Och visst ger det ett lyxigt intryck att Active har 17-tums lättmetallfälgar, inklädda hjulbågar, karossidor och snygga sidospeglar. En dekal baktill på bilen märkt med Active kompletteras med Activeemblem på bilens vingar.

”CUSTOM ACTIVE VINNER DESIGNPRISET MED RÅGE. EN SNYGG DESIGN HAR BLIVIT ÄNNU SNYGGARE”

Inbjudande hytt för komfortabel hantverkartillvaro.
Förarmiljön i Ford Transit Custom tillhör numer de allra bästa.
Lastutrymmet är upp till 6,8 kubikmeter.

AUTOMATLÅDA ÄR FAVORITEN

Systerbilen Custom Trail, som jag också provkörde i München, kommer inte att säljas i Sverige eftersom den inte är utrustad med automatlåda. Det är verkligen något som efterfrågas av svenska hantverkare. Enligt Ford har drygt hälften av de Custom som säljs i Sverige automatväxlad låda. Höll på att glömma att berätta: Bilen har också en så kallad Power Converter, ett 230-volts uttag som klarar max 150 watt, något som förstås kan vara användbart för olika ändamål. Men som alltid vid facelifts saknar jag några riktiga kioskvältare till nyheter. Det blir ju alltid roligare så. Active kommer däremot undan tack vare sin vässade design. Så vad väntar du på? Boka en provkörning nu.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 349 990 kr
    Första förhöjd leasingavgift:
    70 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 4 991 kr
    Restvärde: 124 000 kr
    Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr 8,3 (WLTP)

Övrig information

-

Komfort/känsla/köregenskaper:
Mycket goda köregenskaper
Säkerhet: Silver i Euro NCAP:s senaste test
Motoralternativ: 2,0 l diesel, 170 hk
Lastutrymme: 6,0–6,8 m3
Växellåda: Automat
C02-utsläpp i g/km: Fr. 217 (WLTP)
Max lastvikt/dragvikt: 900/ 1 800 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD framhjulsdrift
Webb: www.ford.se

Bra

.

➔ Suverän körkomfort
➔ Snyggaste mellanskåpet
➔ Användarvänliga digitala förarstöd
➔ Klassens bästa GPS?

Dåligt

.

➔ Avsaknad av nyheter
➔ Saknar manuell låda
➔ Finns inte med fyrhjulsdrift

➔ *Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring
under leasingperioden, som omfattas
av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa
Kredit:s prissättning i december
2020. Kontakta gärna andra som
erbjuder leasing för att jämföra. Alla
priser och restvärdet är exkl. moms.