Snyggaste Terrängmästaren - Transportbilsdagen

SNYGGASTE TERRÄNGMÄSTAREN

FORD RANGER RAPTOR ÄR KÄND FÖR SINA FANTASTISKA KÖREGENSKAPER OCH SIN EXTRAORDINÄRT SNYGGA DESIGN. EFTER ATT HA TESTAT BILEN PÅ EN EXTREMT KRÄVANDE TERRÄNGBANA I SKOGEN UTANFÖR HELSINGFORS ÄR JAG MÄKTA IMPONERAD.

Av Anders Myrdal

 

Ranger Raptor, som kom 2019, har fått sig en ansiktslyftning med lite mer stuk på designen både in- och utvändigt. Men bilen är så mycket mer än design. Efter att nyligen ha kört Raptor på en extremt krävande terrängbana i skogen utanför Helsingfors är jag den förste att hylla bilen, som kanske den bästa pickupen som går att få tag i utanför USA. I jämförelse med USA-importerade pickisar är Ranger Raptor klart smidigare på en terrängbana som denna.

Det är inga problem att ta sig fram i naturen.
Inte fastnar man någonstans heller.

Bästa terrängbanan någonsin

Den finska grenen av Ford har lagt mycket tid på att ordna terrängbanan. Ja, det är den i särklass bästa bana jag kört. Innan jag sätter mig bakom ratten tittar jag på delar av banan som jag ska köra. Den är minst sagt avancerad, med stora stenar, rötter i branta leriga backar och smala passager. Körningen kräver fokus och koll på var man har bilen. Ranger Raptor tar sig smidigt fram i den snåriga terrängen, och jag måste erkänna att jag är lättad över att ha tagit bilen hela vägen runt banan utan att fastna. Fjädringen och markfrigången på nästan 30 centimeter är så klart förutsättningar för att bilen ska kunna gå att köra i den här typen av terräng.

När terrängen byts ut mot asfalt står det klart att Fords bilbyggare inte bara gett bilen fantastiska egenskaper i terräng. De har även lagt ner oerhört mycket känsla och ingenjörskonst i bilen för att göra den imponerande följsam på landsväg.

 

Vrid på 500 Newtonmeter

Ranger Raptor drivs av en fyrcylindrig Ford EcoBlue 2.0L biturbo-dieselmotor med 213 hästar och ett vridmoment på hela 500 Newtonmeter. Den 10-växlade automatlådan växlar som i smör och den unika förstärkta chassiramen i höghållfast stål är konstruerad för att tåla hård körning i extremt tuffa förhållanden.
De stoppade sportsätena fram är speciellt utformade för att ge bra stöd vid krävande offroad-körning och skön komfort på landsväg. Bilen har också blå sömmar och läderdetaljer rakt igenom för att ge en känsla av ännu mer lyx. De digitala förarstöden håller toppklass och exponeras på en stor skärm. Instrumenteringen är i övrigt lättöverskådlig.

 

”Fords bilbyggare har gett Ranger Raptor fantastiska egenskaper i både terräng och på landsväg”

Hög skatt och låga lastvikter

Men det finns tyvärr några nackdelar med bilen. Den höga skatten på 28 184 kronor per år i tre år efter inköp är förstås ett minus. Malus är som du kanske vet en så kallad straffskatt vars syfte är att få bort bilar som släpper ut mycket koldioxid. Skattesumman på nära 30 000 kronor hänger ihop med att bilen inte får tankas med E85.
För dig som vill lasta och dra mycket är bilen heller inget att satsa på, det går nämligen bara att dra 2 500 kilo på ett släp och lasta 545 kilo på flaket.
För dig som kan leva med hög skatt i tre år, ett högt inköpspris och heller inte behöver lasta eller dra mycket kan Ranger Raptor vara något att satsa på. För den här bilen sticker verkligen ut, och vinner rejält på sina terrängskills.

 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 529 984 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 106 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 9 045 kr
  • Restvärde: 160 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 10,6

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: En pickup med fantastiska köregenskaper i både tuff terräng och på asfalt
  • Säkerhet: 5/5 stjärnor vid EuroNCAP-test 2012. Krockgardiner (täcker även baksätet), sidokrockkuddar, förare och passagerare airbag samt knäkrockkudde förare, AEB (Automatic Emergency Breaking)
  • Motoralternativ: 213 hk/ 500 Nm/ 2,0 l/ dubbelturbo
  • Lastutrymme: Längd: 1 549 mm., bredd: 1 560 mm., djup: 511 mm.
  • Växellåda: Aut. 10-vxl med rattpaddlar
  • C02-utsläpp i g/km: 278
  • Max lastvikt/dragvikt: 545/ 2 500 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD

Bra

.

➔ Fantastiska terrängegenskaper
➔ En bil som man längtar efter att köra igen och igen
➔ Stark imagebil som designmässigt slår det mesta i pickisklassen

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris
➔ Drar endast 2 500 kilo och lastar 545 kilo
➔ Hög årlig skatt

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2021. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Webb: ford.se/nyheter/ranger-raptor

 

31 Jan 2022 Tester Transportbilar