Slipp räckviddsångesten med den första plug-in hybriden - Transportbilsdagen

Slipp räckviddsångesten med den första plug-in hybriden

Med Transit Custom PHEV är Ford först ut bland alla tillverkare av lätta lastbilar med en Plug-In-Hybrid. en Ur miljösynpunkt ytterst välkommen bil som antingen kan köras med enbart eldrift kortare sträckor, i automatläge där bilen själv laddar batteriet eller med bensin längre sträckor.

Bensinmotorn kan både användas för att ladda batteriet och för att ta bilen längre sträckor. Räckvidden med eldrift är cirka fem mil. När batteriet har cirka tio procent av sin kraft kvar börjar bensinmotorn ladda batteriet. Det går så klart även att ladda det från ett 230 volts uttag.

Fords hybridbil är välkommen i både storstad och landsbygd.
Fösta laddhybriden i lätta lastbilsklassen.

Hej då räckviddsångest! 

Några stora vinster med plug-in-hybriden är att den både passar i stadstrafik och på landsbygden. Vid körning i storstäderna kan eldrift användas, vilket kommer vara speciellt viktigt när framtida nya klimatzoner där dieselbilar inte kommer att tillåtas, med stor sannolikhet kommer införas. Möjligheten att köra bilen med bensin tar bort räckviddsångesten för att batteriet ska ladda ur när man som hantverkare behöver ta sig längre sträckor. 

Eftersom detta är en stor nyhet, främst ur miljösynpunkt för att minska koldioxidutsläppen i storstäderna, är det heller inte så förvånande att Ford Transit Custom Plug-In-Hybrid i dagarna knep utmärkelsen Van of the Year 2020.

56 kilometer på en laddning, sedan drar bensindriften igång.
Ford Transit Custom PHEV har en skåpvolym på max 6 kubikmeter.

Mindre koldioxidutsläpp

Juryn bakom priset framhöll särskilt den elektrifierade drivlinan som tagits fram för att hålla bränslekostnaderna nere, ”för att möjliggöra körning i det växande antalet utsläppsfria zoner i europeiska städer, och inte minst tillhandahålla praktiska lösningar för företag som försöker minska utsläppen och uppfylla målet om renare luft.”

Med batteriet på 13,6 kilowattimmar går det att köra upp till 56 kilometer på eldrift, utan att släppa ut ett uns av koldioxid. Vid längre resor kan enliters EcoBoost-motorn användas, som med full bensintank ger en räckvidd på över 50 mil, enligt NEDC. 

Jag provkör den automatväxlade bilen i utkanten av Stockholm, på slingrig landsväg och i rusningstrafik på Essingeleden. Och visst, känslan är precis som när jag provkörde den rena dieseldrivna bilen nyligen, en bil med hög komfort och allra högsta klass. Bilen är så tyst att det är svårt att hänga med i svängarna när bensinmotorn drar igång för att ladda batteriet under körning. 

”En stor nyhet, främst ur miljösynpunkt, för att minska koldioxidutsläppen i storstäderna”

Bränslesnål EcoBoost-motor

Den totala känslan är att detta är en bil för hantverkare som både rör sig i storstadsmiljö och ute på landsorten. Ett bra val inte bara för miljöns skull utan även för plånbokens, eftersom det går att spara en hel del pengar på drivmedel med elmotorn och den bränslesnåla EcoBoost-motorn. 

Bilen är också utrustad med moderna digitala förarstöd, som alla andra heta konkurrenter också har. Den nya 8-tums touchskärmen visar den information du för tillfället behöver på ett smakfullt sätt.

Från och med våren 2020 kommer bilen finnas med Geofencingteknik som automatiskt skiftar till eldrift när bilen körs in i en miljözon. 

Nya Transit Custom Plug-In Hybrid är tillgänglig för beställning i Sverige och kommer levereras under våren 2020. 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 436 950 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 90 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 6 135 kr
  • Restvärde: 180 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 2,7 l/ el: 48 V, 10 Ah, räckvidd upp till 56 km

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Mycket god komfort och bra köregenskaper
  • Säkerhet: Hög säkerhet 
  • Motoralternativ: El 48 V, 10 Ah, 105, 130, 170 185 hk/415 Nm
  • Lastutrymme: 6,0 m3
  • Växellåda: Automat   
  • C02-utsläpp i g/km: 60
  • Max lastvikt/dragvikt:  1 130/ 1 130 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: Framhjulsdriven 

Bra

.

  • Smart med kombinationen el-/bensindrift
  • Snygg design
  • Bra svängradie

Dåligt

.

  • Inköpspriset är högt

Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2019. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. 

Webb: ford.se/transportbilar

 

 

17 Dec 2019 Tester Transportbilar