Ford Ranger Raptor byggd för extrem terrängkörning - Transportbilsdagen

Ford Ranger Raptor byggd för extrem terrängkörning

Ford Ranger Raptor är ett fyrcylindrigt mästerverk, en bil byggd för dig som vill kunna köra i extremt krävande terräng. Eller glida runt i asfaltsdjungeln och visa upp en av de coolaste pickuperna som går att få tag i.

Ford Ranger Raptor har egentligen väldigt lite att göra med en Ford F-150 Raptor. Den större monsterbilen är förlaga till Ranger Raptor och har betydligt mer av allt, vilket både gäller hästkrafter och koldioxidutsläpp. 

Fords nya pickup ska däremot jämföras med Ford Ranger Wildtrak, eftersom de har samma motor – en 213 hästars motor med 500 Newtonmeter i vridmoment. 

Ranger Raptor skiljer sig dock åt på en rad punkter mot Wildtrak:  Hjulupphängningen är helt annorlunda och bilen är försedd med Fox spiralfjädrar runt om, alltså även bak. Terrängdäcken är specialutvecklade tillsammans med BF Goodrich. Fjädringen är höjd med 52 millimeter – samma typ av dämpare sitter för övrigt på F-150 Raptor. Bilen är också försedd med kraftiga skivbromsar runt om. Att chassit är förstärkt är en förutsättning för att bilen ska klara av tuffa påfrestningar. Ranger Raptor har också 150 millimeter bredare spårvidd än Wildtrak och hasplåt fram och vid växellådan. 

Ranger Raptor har en design som sticker ut.
Mycket utrustning som standard ger ett högt grundpris.

Testad i extremt tuffa förhållanden

Få av de hantverkare som köper en Ford Ranger Raptor kommer att köra bilen i så extrem terräng som jag nyligen gjorde i Marocko. I djup sand med branta upp- och nedförsbackar, i rejäla gropar, bland vassa stenar och i 100 knyck på en vattensjuk sandstrand. 

I sanddynerna märks en tveksam förare direkt – med för lite gas riskerar bilen att gräva ner sig, för mycket gas är inte heller någon bra idé. Dubbelturbon gör sitt till och får hjulen att reagera blixtsnabbt. Och den fantastiska tiostegade automatväxellådan växlar utan att man märker av det.

På den slippriga sandstranden är Ranger Raptor mer komfortabel i hastigheter mellan 80-90 än 60-70 kilometer per timme.  

Det så kallade Terrain management-systemet är betydelsefullt och hjälper föraren att manövrera bilen smidigt i olika typer av terräng: mud (sand), rock, baja (extrem terräng), gräs/snö, sport och normal.

Jag skulle vilja påstå att de flesta andra pickuper, med några få undantag, skulle låta mer, spinna mer, spruta mer sand och överhuvudtaget kännas mer ansträngda än Ranger Raptor i den här typen av terräng. 

Bakläm med dämpare underlättar i- och urlastning.
Välj system efter det underlag du kör på.

Svårt att jämföra

Fords val att bygga en pickup med fyra cylindrar i stället för sex cylindrar, med en motorvolym på två liter i stället för tre, som flera konkurrenter har, är bra ur miljösynpunkt. Men i och med att nya mätvärden är i antågande från och med den första januari 2020, och att alla pickupmodeller ännu inte angett mätvärden enligt den nya testmetoden WLTP är det svårt att jämföra skillnaden i koldioxidutsläpp. 

Ranger Raptor är ett mycket imponerande bilbygge, som klarar av den mest krävande terräng. Men frågan jag ställer mig är: Vem kommer att köpa denna pickup?

Om ögat får välja skulle jag köpa en Ranger Raptor. Men förnuftsmässigt är det svårt att bortse ifrån att bilen är cirka 150 000 kronor dyrare än en Wildtrak. Dessutom är Ranger Raptor i klenaste laget när det gäller last- och dragvikt. Den kan endast dra 2 500 kilo mot Wildtrak och flera andra pickuper som drar 3 500 kilo. Lastvikten är också, med sina 620 kilo i lägsta laget. Därför är Fords senaste pickup ingen bil för dig som vill kunna lasta eller dra mycket. 

”De flesta andra pickuper, med några få undantag, skulle låta mer, spruta mer sand och överhuvudtaget kännas mer ansträngda än Ranger Raptor”

Ekonomi

-

  • Grundpris: 478 360 kr

  • Första förhöjd leasingavgift: 96 000 kr

  • Leasingtid: 36 månader

  • Leasingavgift/månad: 7 010 kr

  • Restvärde: 190 000 kr

  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 8,9

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: 

  • En pickup med fantastiska köregenskaper i både tuff terräng och på asfalt

  • Säkerhet: Ej EuroNCAP-testad
    Krockgardiner (täcker även baksätet), sidokrockkuddar, förare och passagerare airbag samt knäkrockkudde förare, AEB (Automatic Emergency Breaking).

  • Motoralternativ: 213 hk/ 500 Nm/ 2,0 l/ dubbelturbo

  • Lastutrymme: Längd: 1 549 mm., bredd: 1 560 mm., djup: 511 mm.

  • Växellåda: Aut. 10-vxl/paddlar för 6-vxl man. växl.

  • C02-utsläpp i g/km: 233 

  • Max lastvikt/dragvikt: 620/ 2 500 kg

  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD

Bra

.

  • Fantastiska terrängegenskaper

  • Längtar efter att köra den igen

  • Stark imagebil som designmässigt slår det mesta i pickisklassen

Dåligt

.

  • Högt inköpspris

  • Drar endast 2 500 kilo och lastar 620 kilo

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i maj 2019. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. 

Webb: ford.se/nyheter/ranger-raptor

 

26 Jun 2019 Tester Transportbilar