X-Klass med V6:a = stor körupplevelse - Transportbilsdagen

Mercedes-Benz X-Klass

Det är inget snack om saken. Mercedes-Benz X-Klass med en egenutvecklad V6-motor är en betydligt större upplevelse än att köra X-Klass med en fyrcylindrig motor. Efter att ha provkört bilen i varierad terräng i Slovenien ger vi den högsta betyg i pickisklassen.

Kombinationen stark och förhållandevis bränslesnål dieselmotor, god fjädring och körkomfort, oslagbar instrumentering och användarvänliga digitala förarstöd gör X-Klass 350 d till en pickup av allra högsta klass. Lägg till att hytten är mycket välisolerad och håller det mesta trafikbullret utanför bilen. Bilens motor sitter även i till exempel personbilen Mercedes-Benz E 350 d. På transportbilssidan sitter motorn i en av Mercedes Sprintermodeller.

Efter körning på terrängbana med branta backar och täta snår får bilen verkligen visa vad den går för. Jodå, de tyska ingenjörerna har lyckats bygga den mest moderna pickup som går att få tag på. Med hjälp av en mycket bra permanent fyrhjulsdrift, hjälpmedel som Downhill Assist Control och den förträffliga kameran som visar bilens omgivning i 360 grader, är det smidigt att köra i branta backar och trånga passager. X-Klass är lika skön att köra på landsväg och motorväg.   

X-Klass fälgar är snyggt designade.
X-Klass har permanent fyrhjulsdrift, som driver med 60 procent på bakhjulen och 40 procent fram.

Efter att ha provkört den femte generationen av Opel Combo på klassisk Opelmark, i Rüsselheim utanför Frankfurt, seglar den upp som en av de absolut bästa transportbilarna i den lilla klassen. Framgången har sin grund i det lyckade samarbetet i PSA-koncernen med koncernkollegerna Peugeot och Citroën.

Samtidigt står vi dock fast vid att samarbeten mellan biltillverkare urvattnar varumärkena och minskar antal unika bilmodeller att välja mellan. Men i det här fallet är slutresultatet så lyckat att vi är beredda att falla in i hyllningarna av samarbetet. Nyligen resulterade det i att samtliga tre bilar: Opel Combo, Peugeot Partner och Citroën Berlingo välförtjänt knep priset International Van of the Year 2019 (Årets transportbil i Europa). Juryns motivering lyder bland annat: ”… den stora körglädjen, de innovativa assistanssystemen och god ekonomi.” I stort sett samma egenskaper som vi kommit fram till alltså: förutom goda köregenskaper och de användarvänliga digitala förarstöden som gjort ett rejält uppsving mot tidigare.

Flakets lastyta är nästan 2,5 kvadratmeter.
Den digitala förarmiljön är i en klass för sig och har en lyxig instrumentering.

Den permanenta fyrhjulsdriften 4MATIC driver med 60 procent på bakhjulen och 40 procent fram som standard och kan ställas i tre lägen – 4L för tuff terräng. 4H för lättare terräng och 4MAT för landsvägskörning. Som tillval finns diffspärr på bakaxeln. Bilens markfrigång är drygt 20 centimeter (202 millimeter) och vadförmågan är 60 centimeter.

 

”De tyska ingenjörerna har lyckats bygga den mest moderna pickup som går att få tag på ”

Det som dock talar emot X-Klass är det intensiva samarbetet i utvecklingen av bilen med Nissan Navaras plattform, där även Renault Alaskan är systerbil. Men när nu Mercedes tar klivet över till att utrusta sin bil med en egenutvecklad V6:a (258 hästkrafter mot den fyrcylindriga motorn som har 190 hästkrafter) drar Mercedes ifrån och får många extra poäng.  

Och den digitala förarmiljön är i en klass för sig. Det som också skiljer bilen från Navara, Alaskan och andra pickuper är den lyxiga instrumenteringen och även annan utvändig design på bilen. Det är enkelt och går snabbt att hitta de knappar och reglage du för tillfället är i behov av. Lösningen med en stor vridbar knapp i stället för touchskärm, för att manövrera sig fram i bilens system, är mycket användarvänlig. 

Mercedes satsning på en V6-motor ger en bil som har en topphastighet på 205 kilometer per timme med en acceleration från 0-100 på 7,5 sekunder – siffror som få pickuper kan matcha, USA-importerade bilar då borträknade.

Ekonomi

.

  • Prisnivå: Grundpris 414 900 kr.
  • Första förhöjd leasingavgift: 
    82 000 kr.
  • Leasingtid: 36 månader
  • Leasingavgift/månad: 6 680 kr.
    (inklusive försäkring)
  • Restvärde: 140 000 kr.
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 8,3

Övrig information

.

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Fantastisk körkänsla på landsväg såväl som i svår terräng och branta backar
  • Säkerhet, grundutrustning i urval:  Högsta säkerhetsbetyg, fem stjärnor av Euro NCAP
  • Motoralternativ: 3,0 liter/Diesel 258 hk/550 Nm
  • Lastutrymme: Flakets lastyta i m2: 2,48
  • Växellåda: 7-stegad automatlåda
  • C02-utsläpp i g/km: 237
  • Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg./
    3 500 kg.
  • 2- eller 4-hjulsdrift: Permanent
    fyrhjulsdrift

Styrkor

.

  • Mycket god komfort
  • Digitalt stöd med röstfunktion
    (MBUX)
  • Stor display på 10,2 tum (tillval)
    ger bra överblick 
  • 360-graders kamerafunktion

Svagheter

.

  • Högt pris
  • GPS:en har otydligt gränssnitt
  • Krockkudde på passagerarsidan är tillval

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredits prissättning i juli 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Webbsida: http://transportbilar.mercedes-benz.se/x-klass 

 

11 Nov 2018 Tester Transportbilar