Nya Trafic lyfter rejält - Transportbilsdagen

Nya Trafic lyfter rejält

1980 släppte Renault sin första modell av trafic. Nyligen lanserades den femte generationen av den populära mellanklassbilen. 2020 års Renault Trafic är en facelift som är rejält uppdaterad och moderniserad.

Nya RENAULT TRAFIC tillhör absolut de bästa bilarna i mellanklassen. Det gäller på i stort sett alla punkter, från en välisolerad hytt som stänger ute oönskade ljud till några av de mest användarvänliga förarstöden som går att få tag i.

MODERNA DIGITALA FÖRARSTÖD

Några av Trafics funktioner som använder den senaste digitala tekniken är till exempel spegling av mobiltelefonens appar i bilens display, parkeringshjälp till den förträffliga backkameran med färgbild och en instrumentering som heter duga. Knapparna är logiskt placerade och som föraren hittar du enkelt vad du har behov av utan att behöva leta, vilket har varit lite si och så i franska bilar genom åren. Jag provkör Trafic i trakterna kring Cascais utanför Lissabon i Portugal. Bilen är för dagen laddad med 440 kilos lastvikt, en vikt som känns stabil. Efter flera timmars körning kan jag inte vara annat än imponerad. Bilen beter sig lika smidigt oavsett typ av vägar och terräng, både i låga hastigheter med många start och stopp, på små kurviga vägar och i hög hastighet på motorväg. Trafic är i allra hösta grad en bil som ger sann körglädje, och som byggts för både stadstrafik och landsväg.

BRÄNSLESNÅLARE OCH HÖGRE EFFEKT

Bilen har nya 2.0-liters dCi-motoreroch finns med 120, 145 och 170hästkrafter. Som sig bör är debränslesnålare än tidigare motorer.
Kombinerat med att de både har högre effekt och ökat vridmoment är det förstås bra. Enligt Renault har bränsleförbrukningen för 145-hästars motorn minskat med upp till 0,6 liter per 100 kilometer (NEDC). Minskad bränsleförbrukning i all ära, men en så stor bilkoncern som Renault borde inom kort lansera en elbilsmodell. Det är anmärkningsvärt att de ännu inte har kommunicerat något lanseringsdatum.

"DEN KANSKE STÖRSTA NYHETEN MED NYA TRAFIC ÄR ATT BILEN NU KAN BESTÄLLAS MED EN DUBBELKOPPLAD EDC-AUTOMATVÄXLAD LÅDA FRAMTAGEN AV TYSKA GETRAG SOM VÄXLAR MED EN KÄNSLA AV STEGLÖS VÄXLING MED STORT S.”

Nya Trafic har utrustats med användarvänliga förarstöd.
Trafic kan beställas med automatväxlad låda till motorerna med 145 och 170 hästar.

FINNS NU MED AUTOMATVÄXLAD LÅDA

Den kanske största nyheten med nya Trafic är att bilen nu kan beställas med en dubbelkopplad EDCautomatväxlad låda framtagen av tyska Getrag som växlar med en känsla av steglös växling med stort S. Lådan finns tillgänglig för de båda starkare motorversionerna 145 och 170 hästar. Trafic, som tillverkas uteslutande i Sandouville-fabriken i Frankrike, lanseras också med en ny färg i ljusgrått kallad Urban Grey. Den exteriöra designen är också moderniserad, med ambitionen att Renaults hela transportbilsprogram ska närma sig varandra i utseende. Skåpbilen finns med två längder och två höjder och har lastvolymer mellan 3,2 till 8,6 kubikmeter.

4,15 METERS LASTLÄNGD

För dig som vill lasta långt finns en genomlastningslucka under passagerarsätet som ger en lastlängd på 4,15 meter. I hytten finns det gott om förvaringsutrymmen och utökade möjligheter för att använda bilen som rullande kontor. Sammanfattningsvis är nya Renault Trafic en transportbil att räkna med, ett mellanstort skåp som tillhör de allra hetaste. Missa inte en provkörning av nya Renault Trafic.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 243 300 kr
    Första förhöjd leasingavgift: 48 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 4 540 kr
    Restvärde: 75 000 kr
    Bränslealternativ: l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 7,0 (WLTP)

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Bra komfort gäller både hytt och väghållning
    Säkerhet: Hög säkerhet
    Motoralternativ: 120/145/170 hk, 320/350/380 Nm vid 1 500 v/minut
    Lastutrymme:: 3,2–8,6 m3
    Växellåda:: 6-vxl man./ 6-stegad aut
    C02-utsläpp i g/km: Fr. 185 (WLTP)
    Max lastvikt/dragvikt: 1 224/ 2 000 kg
    2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram
    Webb: renault.se

Bra

.

➔ God komfort
➔ Bra isolering ger tyst hytt
➔ Användarvänliga digitala förarstöd

Dåligt

.

➔ En så stor bilkoncern som Renault
borde snart lansera en elbilsmodell
➔ Displayen borde vara större

 *Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring
under leasingperioden, som omfattas
av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa
Kredit:s prissättning i februari 2020.
Kontakta gärna andra som erbjuder
leasing för att jämföra. Alla priser och
restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive
leverantör.

 

26 Mar 2020 Tester Transportbilar