Transporter 6.1 - En modern 70-åring - Transportbilsdagen

Transporter 6.1: En modern 70-åring

Volkswagen kallar sin senaste modell av Transporter för ”T6.1” och ”Den första digitaliserade Transportern på vägarna.” Den tyska biljätten har gjort som sina hetaste konkurrenter – skapat en modern förarmiljö i digitalteknikens tecken.

Den första modellen av Transporter lanserades 1950. I år, 2020, har bilmodellen alltså rullat
70 år på vägarna. I väntan på den mycket välkomna och mycket dyra elektrifierade
Transportern, som lanseras i början av 2020, har Volkswagen tillverkat en modern
transportbil med bränslesnåla dieselmotorer. Den elektrifierade Transportern kommer,
enligt Volkswagen för övrigt kosta cirka 530 000 kronor exklusive moms med det lilla
batteripaketet som räcker cirka 115 kilometer på en laddning.

 

Motor med 199 hästkrafter
T6.1 finns med fyra stycken fyrcylindriga 2-liters turbodieselmotorer som levererar 90, 110,
150 och 199 hästkrafter. Alla dessa motorer uppfyller Euro 6d TEMP-EVAP-utsläppsstandard.
Två av de fyra motorerna har konfigurerats om, där grundmotorn har gjorts mer kraftfull och
levererar nu 90 hästkrafter mot tidigare 84.
Den mest kraftfulla motorn med 199 hästkrafter har dubbla turboaggregat och en 7-växlad
DSG automatlåda. Intressant är att motorn har ett vridmoment på hela 450 Newtonmeter
mellan 1400 och 2400 varv per minut. Det är också föga förvånande den motor som ger
mest körglädje. Men 150-hästars motorn är inte långt efter i upplevelse. Accelerationen klär
skåpbilen och ger hantverkare extra rolig bilkörning.
Vi provar bilen i Amsterdams innerstad och dess förorter. Från krypkörning till högre
hastigheter är den automatväxlade lådan följsam och 199-hästars motorn levererar. Det
gäller även bilen som är försedd med den svagare motorn med 150 hästkrafter och 6-växlad
manuell låda.


Digitala system i fokus
I övrigt, känns det inte som Volkswagen jobbat överdrivet mycket med att förbättra bilens
köregenskaper mot T6-modellen som kom för några år sedan. Det är ganska uppenbart att
Volkswagen lagt krutet på digitalisering och de nya möjligheter det ger att erbjuda en
modern och säker transportbil.
Transporter 6.1 kan utrustas med upp till 20 olika säkerhetssystem. Den nya
elektromekaniska styrningen, tillsammans med kameror och sensorer, gör att bilen kan göra
allt från att parera starka sidovindar till att fickparkera och hindra föraren från att oavsiktligt
komma över i fel fil. Ytterligare ett system som med fördel kan användas av moderna
hantverkare för en smidigare vardag är fleet management. Systemet innehåller bland annat
smarta funktioner som digital loggbok, bränsleloggbok och GPS-spårning.

"Det är uppenbart att Volkswagen har lagt krutet på digitalisering.”

Mellanklasskåp som rymmer 6,7 kubikmeter
Backkamera med knivskarp färgbild.

Alltid uppkopplad
Du som tänkt investera i en ny Transporter kommer få en helt ny digital upplevelse, med ny
instrumentpanel och som Volkswagen själva gärna vill kommunicera We Connect:
onlineanslutning som adderar nya internetbaserade tjänster och funktioner. Två
förbättringar som också får plus i kanten är den 9,2 tum stora pekskärmen och den induktiva
laddplattan för mobiltelefonen.
T6.1 lär förstärka Transporters plats som den i särklass mest sålda bilen i mellanklassen.
Samtidigt finns det några konkurrenter som ligger i nivå med Transporter och som
prismässigt ligger under Volkswagens prissättning.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 255 000 kr
    Första förhöjd leasingavgift: 50 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 4 668 kr
    Restvärde: 80 000 kr
    Bränslealternativ: l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 7,2 (WLTP)

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Mycket god komfort och rikligt med högklassiga digitala
    förarstöd
    Säkerhet: Hög säkerhet
    Motoralternativ: 90, 110, 150, 199 hk/ upp till 450 Nm
    Lastutrymme: 6,7 m3
    Växellåda: 5-/6-vxl man./ 7-stegad DSG
    C02-utsläpp i g/km: Fr. 184
    Max lastvikt/dragvikt: 1 200/ 2 500 kg
    2- eller 4-hjulsdrift: Framhjulsdrift/AWD
    Webb: volkswagen-transportbilar.se

Bra

.

- Flexibel bil anpassad för många olika behov
- Många digitala förarstöd
- Snygg design

Dåligt

.

- Volkswagen har inte prioriterat bilens köregenskaper i utvecklingen av T6.1
- Bilens GPS-system är opålitligt och visar oss in på körvägar som är enkelriktade

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även
helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti.
Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2019. Kontakta gärna andra som
erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms.

För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

 

 

12 Feb 2020 Tester Transportbilar