LEVC VN5 – eldriven Londontaxi som hantverkarbil - Transportbilsdagen

LEVC VN5 – eldriven Londontaxi som hantverkarbil

LEVC VN5 är en minst sagt udda fågel bland lätta lastbilar. Londontaxin som nu finns på svenska vägar som skåpbil har en räckvidd på närmare 10 mil på el. Och det går att köra ytterligare 40 mil med hjälp av en bensindriven motor som laddar bilens batteri.

Av Anders Myrdal

 

Bensinmotorn driver alltså inte bilen framåt, utan har som funktion att vara en generator som i sin tur laddar batteriet, vilket ger bilen drivning. Den bakhjulsdrivna bilen ger en total räckvidd på drygt 50 mil. 

LEVC VN5 är en minst sagt udda fågel bland lätta lastbilar.

 

Designmässigt sticker LEVC VN5 verkligen ut bland andra transportbilar. Ja, det är verkligen en bil med stark imagefaktor. Baktill ser bilen ut som vilken transportbil som helst, medan den designmässigt sticker ut rejält i fronten. Här har jag förståelse för om smaken delar sig som baken. Vissa tycker att fronten är snygg samtidigt som andra inte gillar den. Den udda designen kan också vara avgörande för om svenska hantverkare kommer att köpa bilen eller inte.

Bilens förhållandevis höga inköpspris på drygt 550 000 kronor plus moms kan också vara ett hinder. Men de flesta vet att eldrivna bilar kostar rätt mycket mer än fossildrivna bilar. Och analyser från bland annat Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) visar att det är billigare att köra en elbil än en fossildriven bil, oavsett var man bor i Sverige. 

Extremt bra svängradie

Jag slås av bilens goda komfort. Trots sin storlek känns den smidig och i hytten är ljudvolymen från övrig trafik mycket låg. Och det är så klart imponerande att en bil som är cirka 5 meter lång har en svängradie på 7,6 meter. Något som svenska hantverkare kan ha nytta av på trånga byggarbetsplatser. 

 

LEVC VN5 byggdes från början som Londontaxi och har en extremt bra svängradie.

 

Vid en titt utifrån syns det hur framhjulen vrids extremt mycket för att bilen ska kunna vända på en femöring. Det sägs att bilens svängradie konstruerats utifrån att kunna vända vid The Savoy Hotel i London. 

Du som har erfarenhet av Volvo kommer att känna igen dig i hytten. LEVC (London Electric Vehicle Company), som ägs av kinesiska Geely, har nämligen Volvos säten och infotainment-system. 

 

Volvos infotainment-system sitter i Geely-ägda LEVC VN5.

 

Bottenplattan och motorn är också Volvos. Så det är inte fel att påstå att Volvo, eller Geely hur man nu ser det, numera har en lätt lastbil i sitt erbjudande. Vid semisnabb laddning kan batteriet laddas från noll till 100 procent på 30 minuter.

Jag slås av att instrumenteringen är oerhört lättöverskådlig och att det går snabbt att manövrera mellan funktionerna utifrån vad jag vill göra. 

Skåpbilen rymmer 5,5 kubikmeter och finns som standard med en skjutdörr på höger sida.

"Designmässigt sticker LEVC VN5 verkligen ut bland andra transportbilar"

Som tillval kan bilen utrustas med en skjutdörr på vänster sida. Toppfarten är begränsad till 128 kilometer per timme, men när jag körde bilen kom jag vid några tillfällen upp i drygt 130. 

 

Topphastigheten är 128 kilometer per timme.

 

Bilens batterigaranti är 8 år eller 240 000 kilometer.
Om du funderar på att börja köra taxi i stället för att vara hantverkare finns det en personbilsvariant som taxibil.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 551 465 kr.

Övrig information

-

  • Lastutrymme: 5,5 m3. 

  • Max lastvikt/dragvikt: 830 kg/saknar uppgift om dragvikt.
  • Växellåda: Aut.
  • Räckvidd: Ca 102 km (eldrift), laddning med bensinmotorn: ca 40 mil. Total räckvidd: 513 km.
  • Motor: Elmotor, 120 hk. Batteri, 13,6 kWh.
  • Batteri: 31 kWh.
  • Snabbladdning: 50 kW. DC, semisnabb-laddning min.22 kW AC.
    Webb: levc.se

Bra

.

➔ Lågt klimatavtryck
➔ Räckvidd på cirka 50 mil
➔ Grym svängradie
➔ God körkomfort
➔ Stark imagebil

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris

24 Nov 2022 Tester Transportbilar