Ett givet förstahandsval för 100 procent eldrivet - Transportbilsdagen

Ett givet förstahandsval för 100 procent eldrivet

Med nära 30 mil på en laddning har Kangoo E-Tech Electric den längsta räckvidden av alla lätta lastbilar i den minsta klassen. Av flera skäl än lång räckvidd skulle jag välja denna bil om jag hade behov av en 100 procent elektrisk transportbil. Renault Kangoo E-Tech Electric är nämligen den bästa eldrivna hantverksbilen som går att få tag på idag.

Av Anders Myrdal

 

För DMH:s räkning provkör jag bilen norr om Paris i varierad terräng med  grönskande parker och alléer, i idylliska villaområden, i små städer med mycket trafik och korta sträckor på motorväg. Jag accelererar snabbt upp till 120 kilometer i timmen och slås av hur smidig och välbyggd Kangoo E-Tech Electric är.

Bilen är suverän att köra i alla typer av terräng som jag hinner med under dagen. När provkörningen är slut längtar jag efter att köra Kangoo E-Tech Electric igen. Jag är sällan så lätt att imponera på. Men fasen vilken suverän bil ni har byggt, Renault! 

 

Renault Kangoo E-Tech Electric får toppbetyg efter att vi provkört transportbilen.

 

40 mil i stadstrafik

Räckvidden på cirka 30 mil vid blandad körning och 40 mil i stadstrafik är tillräckligt för de allra flesta hantverkare. Ok då, kanske inte för yrkesfolk som jobbar i Norrlandslänens inland. Laddinfrastrukturen har ju som bekant en bit kvar, inte minst i glest befolkade län, men faktiskt även i storstadsregionerna. I takt med att laddinfrastrukturen byggs ut kommer det i framtiden funka för de flesta hantverkare och servicetekniker med flera att köra eldrivet, oavsett var i landet de jobbar.       

Närmaste konkurrent till Kangoo E-Tech Electric är Stellantiskoncernen med sina fyra i stort sett identiska lätta lastbilar i den minsta klassen. Toyota har även med sin minsting i Stellantisgruppens samarbete. Samtliga dessa bilar har en angiven räckvidd som är drygt två mil kortare än Renault Kangoo E-Tech Electric.  

Snabbt in i rondellen

Kangoo E-Tech Electric är utrustad med en motor med 90 kilowatt och 120 hästkrafter. Vridet är på 245 newtonmeter och ger, som elbilar gör, ett omedelbart vridmoment. Eco-läget som begränsar fordonets effekt och toppfart ger längre räckvidd. Bilens nya litiumjon-batteri är på 45 kilowattimmar och har åtta separerade moduler. 

 

Kangoo E-Tech Electric är utrustad med en motor med 90 kilowatt och 120 hästkrafter. Vridet är på 245 newtonmeter och ger, som elbilar gör, ett omedelbart vridmoment.


Det är också smart att det går att välja mellan tre olika regenerativa bromslägen som anpassas efter olika körförhållanden. För att garantera bästa möjliga räckvidd under alla årstider har nya Kangoo E-Tech Electric reglerad luftkonditionering med värmepump. Det möjliggör uppvärmning på vintern och kylning på sommaren genom att arbeta enligt principen om reversibel luftkonditionering.

Uppvärmningen förser kupén med luft som återvinns från utsidan, medan luftkonditioneringen extraherar luften från kupén för att släppa ut den utanför fordonet, vilket är betydligt mer effektivt och förbrukar mindre energi än tidigare lösningar.

 

Open Sesame-lösningen ger mer utrymme för last men även mer buller i hytten.
Bilen har moderna digitala förarstöd i nivå med fossildrivna bilar.
En digital backspegel kan aldrig vara fel.

 

17 mil på 30 minuter

För att ladda batteriet har Nya Kangoo E-Tech Electric två olika laddmöjligheter. Standardmodellen har en 22 kilowatt laddare lämplig för alla typer av hushållsladdning samt en effektiv laddning på publika laddningsstationer. Som tillval finns en 80 kilowatt snabbladdare (DC) som ger 17 mils räckvidd på 30 minuter. 

Det tar 2 timmar och 40 minuter för batteriet att gå från 15–80 procent laddning när det är anslutet till en 11 kilowatt laddbox, och mindre än 6 timmar på en 7.4 kilowatt laddbox. Jag noterar också att bilen har moderna digitala förarstöd i nivå med fossildrivna bilar. 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 371 900 kr, Base Line (exkl. moms)
  • Strömförbrukning (normal körning utan last vid blandad körning): 15,3 kWh/ 100 km

Övrig information

-

  • Säkerhet: Hög säkerhet, ej Euro NCAP-testad
  • Bränslealternativ: 100 % eldrift
  • Motoralternativ: 90 kilowatt och 120 hästkrafter (90 kw)/245 Nm
  • Räckvidd (blandad körning): 295 km
  • Batterikapacitet: 45 kWh
  • Snabbladdning: Ja, 30 min. upp till 17 mils räckvidd.
  • Lastutrymme: 3,9/ 4,9 m3 (kommande lansering)

  • Växellåda: Automat
  • C02-utsläpp i g/km: 0
  • Max lastvikt/dragvikt: i.u / 1 500 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD
    Webb: renault.se

Bra

.

➔ Lågt klimatavtryck
➔ God bränslekonomi
➔ 1 500 kilo i dragvikt (bäst i klassen)
➔ Open Sesame-lösningen underlättar ilastning från sidan

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris
➔ Få ladduttag
➔ 230-voltsuttag saknas
➔ Open Sesame-lösningen ger mer buller i hytten

26 Okt 2022 Tester Transportbilar