Iveco Daily — få men intressanta nyheter - Transportbilsdagen

Nya Iveco Daily — få men intressanta nyheter

Senaste modellen av Iveco Daily är en bil med få nyheter. Det som dock sticker ut är Air-Pro, luftfjädring med elektronisk styrning och aktiva stötdämpare, ett säte med minnesskum som ger riktigt bra komfort och en ny manuell växellåda. Totalt sett har Iveco byggt en bil som befäster positionen som en av de allra bästa tunglastarna.

 

Motorerna har modifierats efter nya utsläppskrav och har upp till 15 procent högre vridmoment mot tidigare motorer, medan motorn med en volym på 2,3 liter ger en bränslebesparing på upp till 6 procent. Den nya manuella växellådan har en ny helsyntetisk olja, och det krävs inget oljebyte de första 35 000 milen. Daily har även en röstbaserad förarassistent som stödjer Amazon Alexa-funktioner. I systemet finns det också funktioner för fjärrkontroll av fordonets status, assistans och navigation.

Innovativ luftfjädring

Vid provkörningen fanns det nya luftfjädringssystemet tyvärr bara på en prototyp, inte på de bilar vi fick tillgång till att provköra. Men det funkade att testa fjädringen på prototypen. Den nya luftfjädringen kan styras inifrån förarhytten med en omkopplare och ger en mindre krängningsvinkel i kurvor, mindre vibrationer samt bättre komfort och stabilitet.

Det går också att höja och sänka den bakre delen av skåpet utifrån hur mycket last du har i bilen. Och visst är det smidigt att enbart genom att trycka med fingret kunna ändra lastnings- och lossningshöjden som du vill ha den. Välj hur du vill ha fjädringen, mjukare inställning för hög körkomfort eller maximal krängningskontroll för högsta prestanda vid full last.     

 

"Totalt sett har Iveco byggt en bil som befäster positionen som en av de allra bästa tunglastarna"

Säte med elefantminne

Sätet är utformat för att anpassa sig efter förarens kropp, något som jag märkte gav mycket skön komfort under den drygt fyra timmar långa provkörningen i varierad terräng. Enligt Iveco är sätet det första i lätta nyttofordon som har så kallat minnesskum i både sittdyna och ryggstöd.  

I och med de senaste årens modernisering av bilen är Iveco med i den digitala matchen med modern utrustning. Här finns de flesta nödvändiga funktioner som moderna hantverkare vill ha. Det går till exempel bland mycket annat att spegla mobiltelefonens appar i bilens display. Säkerhetsmässigt sticker olika assistanssystem ut, som till exempel nödbroms, köassistent och adaptiv farthållare.

 

Uppdaterade Iveco Daily har ett fantastiskt skönt förarsäte med bra dämpning.

Populär för tungt gods

Och visst är det så att denna stora skåpbil med den lastbilsbyggda ramen i första hand är populär bland åkerier som transporterar tungt gods. Eller kanske byggfirmor som själva kör ut mycket material till byggena? Här har Iveco ett stort jobb att göra för att övertyga fler hantverkare som är i behov av ett stort skåp att välja Daily före andra märken. 

Men Iveco Daily förtjänar ett bättre rykte bland målgruppen. Bilen är förhållandevis smidig att manövrera tack vare en välkonstruerad servostyrning och mjuk dämpning. Yrkesfolk som väljer en Daily får en stor skåpbil med modern design och stor lastkapacitet för körning i både storstad och långa sträckor på landsväg. Den ansiktslyfta bilen erbjuds även med gas (CNG). Den nya eldrivna modellen kommer vi dock få vänta på.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 365 580 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 73 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 6 430 kr
  • Restvärde: 112 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 10,1 L/100 km

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Stabil skåpbil med god väghållning och moderna förarstöd

  • Säkerhet: Hög säkerhet
  • Motoralternativ: 2,3 l: 116/136/156 hk, 3,0 l: 160/176/207 hk och CNG: 136 hk
  • Lastutrymme: 7,3–19,6 m3
  • Växellåda: 8-stegad aut./ man. låda
  • C02-utsläpp i g/km: 234
  • Max lastvikt/dragvikt: 1 300/ 3 500 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: Bakhjulsdrift
    Webb: iveco.se

Bra

.

➔ Suverän luftfjädring med elektronisk styrning
➔ Oerhört skönt säte med bra dämpning
➔ En modern digital förarmiljö

Dåligt

.

➔ Få nyheter i en uppdaterad modell

* Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2022. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. 

24 Maj 2022 Tester Transportbilar