Ford Ranger Raptor – en av de mest välbyggda pickuperna - Transportbilsdagen

Ford Ranger Raptor – en av de mest välbyggda pickuperna

Den senaste modellen av Ford Ranger Raptor är en pickup utöver det vanliga. Vi har provkört en av de i särklass bästa och mest välbyggda pickuperna på en ytterst krävande terrängbana utanför Barcelona.

Av Anders Myrdal

 

Det är en ära att få köra nya Ranger Raptor. På en bana som skulle få de flesta att spärra upp ögonen för att sedan utbrista ”Här går det inte att köra bil!” I bergen norr om Barcelona har teamet som Ford anlitat gjort sitt yttersta för att hitta en variationsrik bana där det bitvis nästintill är omöjligt att ta sig fram med en vanlig pickup. Men med Ranger Raptor går det som en dans. 

 

Raptor tar sig fram överallt, där andra pickuper får problem.

 

Ruskigt branta backar med sand och lösgrus varvas med gropiga passager och partier med gigantiska stenbumlingar. Något som förstärker upplevelsen är körningen i snabbt tempo på en bana med grus. Jag vrider in det så kallade Baja-körläget, som ställer in alla system på max för bästa möjliga prestanda för körning i hög hastighet i terräng. Körläget gör så att bilen borrar ner sig som ett strykjärn i de tvära kurvorna. Stabilt och med full kontroll manövrerar jag pickupen i lösgruset.

Körningen kröns mitt på en raksträcka där bilen under någon sekund lättar från marken – en känsla och en njutning som jag kommer ha med mig länge. På provkörningens asfaltssträckor imponeras jag av bilens smidighet och fantastiska komfort. 

Full kontroll. Nya Ranger Raptor är en fröjd att köra på alla slags underlag.

 

Den nya bensinmotorn ger en enorm kraftökning jämfört med den tidigare modellens 2,0-liters bi-turbodieselmotor. Nya generationens Ranger Raptor är utrustad med en Twin-turbo 3,0-liters V6 EcoBoost-motor som levererar 288 hästkrafter och 491 Newtonmeter i vridmoment. 

Fox-stötdämparna ger en magnifik fjädring. För extra skydd ger stötdämparna maximal dämpningskraft under de sista 25 procenten av stötrörelsen. Ranger Raptors förmåga att klara tuff terräng förbättras ytterligare med ett rejält underredsskydd.

Den främre skyddsplattan är nästan dubbelt så stor som hos övriga Rangers i den nya generationen, och gjord av 2,3 millimeter tjockt höghållfast stål. Tillsammans med flera andra underredsskydd skyddas bilens vitala delar på ett tryggt sätt.

Avancerat fyrhjuldriftssystem

Ranger Raptor har också utrustats med ett avancerat fyrhjulsdriftssystem som inkluderar en elektroniskt styrd differentialspärr med låsningsbara främre och bakre differentialer. Nya Ranger Raptor har även sju valbara körlägen för att hantera allt från jämna vägar till lera och hjulspår.

 

Bilen har en mycket smidig automatväxlad låda och sju valbara körlägen.
En förarmiljö som man längtar till.

 

Bilen har en helt ny design som bygger på den nya generationen Rangers coola framtoning. Precis som i den förra modellen håller de digitala förarstöden toppklass och exponeras på en stor skärm. Instrumenteringen är i övrigt mycket lättöverskådlig. Det du behöver finns garanterat där.

Men det finns tyvärr några nackdelar med bilen. 30 790 kronor per år i fordonsskatt i tre år är förstås ett minus som kan skrämma bort hantverkare som är sugna på en Ranger Raptor. För dig som vill lasta och dra mycket är bilen heller inget att satsa på, det går nämligen bara att dra 2 500 kilo på ett släp och lasta 545 kilo på flaket. 

 

Nya Ranger Raptor drar endast 2 500 kilo och du kan endast lasta 545 kilo.

 

För dig som inte ser dessa saker som några problem och inte heller rynkar på näsan åt prislappen, som startar på 715 900 kronor exklusive moms, kan det vara läge att boka in en provkörning på en gång. För den här bilen ger kärlek vid första ögonkastet. 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 715 900 kr (exkl. moms)
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin, fr. 13,8
  • Säkerhet: Mycket hög säkerhet
  • Motoralternativ: V6, 288 hk/ 491 Nm/ 3,0 l dubbelturbo

Övrig information

-

  • Lastutrymme: Längd: 1 544 mm, bredd: 1 584 mm, djup: 529 mm
  • Max lastvikt/dragvikt: 545 kg/ 2 500 kg
  • Växellåda: Aut. 10-vxl
  • C02-utsläpp i g/km: 315
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD
    Webb: ford.se

Bra

.

➔ Sann körglädje!
➔ Fantastiska terrängegenskaper
➔ Stark imagebil som designmässigt slår det mesta i pickisklassen

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris
➔ Hög årlig fordonsskatt
➔ Drar mycket bränsle
➔ Släpper ut mycket koldioxid
➔ Drar endast 2 500 kilo och lastar 545 kilo

27 Apr 2023 Tester Transportbilar