Provkört: Nissan Interstar

DMH reste till Barcelona för att provköra nya Nissan Interstar. Vi körde både den helt nya eldrivna modellen och en uppdaterad dieselbil. Och vi konstaterar att Nissan har konstruerat två riktigt bra hantverkarbilar.
Av Anders Myrdal
Nissan har utvecklat bilen i ett nära samarbete med Renault, där deras modell Master och Nissan Interstar är systerbilar och i stort sett identiska. Efter en intensiv höst med många provkörningar av nya bilar ser vi en fortsatt trend att de allra flesta nya transportbilar håller en mycket hög klass.
Och det är tydligt att biltillverkarna har fortsatt fokus på användarvänlighet och digitala förarstöd som underlättar hantverkarnas vardag. Det gäller absolut även för Nissan Interstar – där elskåpbilen Interstar-e och den dieseldrivna modellen blandar sig in i toppstriden bland bilarna i den stora klassen.
Interstar-e är den största nyheten av de bägge bilarna eftersom den är biltillverkarens första stora skåpbil med en helt elektrisk drivlina. Modellen ger en räckvidd på upp till 460 kilometer och har en DC-snabbladdning på 130 kW som ger 250 kilometers räckvidd på 30 minuter.
Bägge modellerna har riktigt bra komfort, både i stadsmiljö och på motorväg. Bra sikt varvas med en välisolerad och tyst hytt. En intressant spaning, och ett bevis på att Nissan och Renault har byggt en modern skåpbil, är att bilen trots sin storlek känns smidig vid körning i trånga passager i stadskärnor. Men det är som alltid en helt annan känsla att ratta en elbil framför en fossildriven kärra. Det mesta känns faktiskt bättre, inte minst för klimatets skull.
För dig som behöver lasta och dra mycket kan den dieseldrivna Interstar vara ett bra val. Välj mellan en manuell eller automatisk växellåda. Den uppdaterade motorn ger upp till 170 hästkrafter, vilket gör den dieseldrivna Interstar särskilt lämpad för långa sträckor. Samtidigt ger den förbättrade aerodynamiken både lägre bränsleförbrukning och bättre köregenskaper. Nya Interstar som dieselmodell har lägre förbrukning och snittar på 0,74 liter per mil vid blandad körning.
Nya Nissan Interstar finns med en rad olika karossanpassningar och påbyggnationer från fabrik med allt från olika flak- och skåplösningar, till skåpbilar i en rad olika konfigurationer.
Både el- och dieselversionen av Interstar delar flera förbättringar. Lastutrymmet är större än tidigare generationer, med en längre lastyta och bredare sidoskjutdörrar. Även interiören har också fått en uppgradering med slitstarka material, förbättrad förarmiljö och uppkopplade funktioner som stöd för både Apple CarPlay och Android Auto.
Det är också intressant att Nissan Interstar har fått Euro NCAP:s högsta betyg, Platinum. Bilen är utrustad med avancerade säkerhetssystem som autobroms, trötthetsvarnare och trailerstabilisering.
Oavsett om du väljer en Interstar-e eller den uppdaterade dieselbilen får du en transportbil som håller mycket hög klass – anpassad för moderna hantverkare
-
Grundpris: 407 500/ 663 565 (exkl. moms)
-
Bränslealternativ I/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 7,4/ elförbrukning, 25 kWh/ 100 km
-
Motoralternativ: Diesel: 2.0 dCi 150, 170 hk/ elmotor 141 hk, 105 kW
- EV: Räckvidd (blandad körning): 400 km
- Snabbladdning EV: DC 130 kW som ger 250 kilometers räckvidd på 30 minuter
- Växellåda: 6-vxl man/9-stegad aut
-
Säkerhet: Platina – högsta säkerhetsbetyg hos EuroNCAP
-
C02-utsläpp i g/km: Ca 200/ 0 g (EV)
- Lastutrymme: EV 11–22 m3
-
Max dragvikt diesel: 2 000-2 500 kg
- Max dragvikt EV: 1 500-2 000 kg
- Snabbladdning EV: DC 130 kW som ger 250 kilometers räckvidd på 30 minuter
-
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD: fram- och bakhjulsdrift
Webb: nissan.se
➔ Elbilen har grym räckvidd
➔ Fantastisk körkomfort
➔ Digitala förarstöd och instrumentering i toppklass
➔ Snåla dieselmotorer
➔ Elbilen har ett högt inköpspris