Bilder 2024 - Transportbilsdagen

Bilder 2024

Årets event är nu genomfört! Tack alla besökare och utställare som besökte Transportbilsdagen på Solvalla den 30 augusti. Hade du inte möjlighet att delta i år, så kan du ta del av dagen via vårt bildspel här!

Inte optimala väderförhållanden, möjligtvis. Men riktigt bra stämning, och massor av nyheter inom transportbilar, inredning, tillbehör och proffsverktyg erbjöds i vanlig ordning under årets upplaga av Transportbilsdagen och Powertool Pro Event.
Som vanligt snurrade bilarna konstant på Solvallas travbana. Här är det Cargo 4MOTION, 340 hk-versionen av Volkswagens nya ID. Buzz Cargo som är ute på en tur.
Favorit i repris. Parallellt med Transportbilsdagen arrangerades också, för tredje året i rad, Powertool Pro Event där Sveriges vassaste tillverkare visade upp verktyg och maskiner för proffsmarknaden.
Optimeras goodiebags var hett byte bland besökarna på Powertool Pro Event. Här lyckades vi fånga dem på bild innan de var slut. I montern kunde besökarna också klämma och känna på verktyg från bland annat Milwaukee och Festool.
Ombyggaren Arctic Trucks grundades i början av 90-talet som en del av Toyota på Island, för att utveckla fordon som kunde hantera det extrema lokala klimatet. På Transbortbilsdagen hade man med sig de här riktigt coola versionerna av Isuzus populära pickis D-Max, som bland annat kan skryta med 3 500 kg dragvikt, och en betydligt högre markfrigång än originalet.
Rätt sak på rätt plats. Fokus för Milwaukee på årets event var det smarta förvaringssystemet PACKOUT, som illustrerades med hjälp av fyra stycken specialinredda bilar för olika yrkesgrupper. Den här till exempel, som Mattias visade oss, har inretts med maskiner och verktyg för park och grönyta.
340 hästkrafter! Fyrhjulsdrivna Cargo 4MOTION, som Jacob från Volkswagen visar här på bilden, är den kraftfullaste versionen av nya ID. Buzz Cargo. Två separata elektriska motorer ger en lastvikt/dragvikt på 630/1 800 kg och en acceleration från 0–100 km/h på runt 6,1 sek. Räckvidden då? 430 km, vid blandad körning, är det sagt.
Varmt välkomna till Powertool Pro Event, säger vi till Mafell. Och grattis, eftersom man dessutom firar 125 år i branschen 2024. På eventet visade man bland annat nyheter inom sågar och fräsar. Här är Rasmus från Mafell med nya handöverfräsen LO55, som bland annat kommer med en nyutvecklad fräsdjupsjustering och verktygslös fräsinspänning.
Sortimo visade bland annat upp det nya inredningssystemet SR5 som bygger på sidoprofiler av aluminium istället för en klassisk ram, vilket medför en smartare anpassning till transportbilens skåputrymme – utan att kompromissa på säkerheten. Hyllplanen kan skräddarsys efter behov, och är även fullt kompatibla med Sortimos nya SR-BOXX-lådor.
Nog syntes det att Fords nya plug-in hybrid E-Transit Custom, som Therese visade oss på eventet, spenderat en hel del tid på banan? 54 km räckvidd borde rimligtvis fungera för många storstadsbaserade hantverkare. Särskilt eftersom bilen kan snabbladdas från 10–80 procent på bara 39 minuter. Alternativt så kommer bilen även som 100 procent elbil framöver.
Nykomling på Transportbilsdagen, men inte i branschen. Faktum är att Norrköpingssbaserade OCL Brorssons producerat lättmetallfälgar sedan 40-talet. Under eventet visade Patrik från OCL Brorssons bland annat upp produkter från varumärken som DOTZ (bilden), AEZ och DEZENT.
Festool hade en av Powertool Pro Events mest välbesökta montrar. Under årets event visades bland annat nyheter inom sågsortimentet, som cirkelsågen HKC55 med KickbackStop-teknik. Och såklart, Festools aktiva exoskelett ExoActive. På bilden visar Roger en av höstens kommande nyheter, luftrenaren SYS-AIR H som lanseras i oktober.
I vanlig ordning var det stundom kö i Exclusive Cars monter för att få provköra muskelpickisar som RAM 1500 Limited, Ford F125 Lightning och Chevrolet Silverado. På bilden: Albin från Exclusive Cars med nya Chevrolet Colorado, en verklig arbetshäst som erbjuder 314 hk, och en dragvikt på 3 500 kg.
Modul-System hade med sig en minst sagt välutrustad Mercedes Sprinter som inretts med det senaste inom inredning, utrustning och smarta tillbehör. Några exempel: Modul-Systems egenutvecklade LPS-strömförsörjningslösning, en helt ny elektrisk värmare samt stora delar av Modul-Systems ljussortiment.
Premiär på Transportbilsdagen var det även för Maskinparken, som dagen till ära hade med sig samtliga tre varianter av det nya, elektriska arbetsfordonet NEXTEM Orca. På bilden: Tomas, Andreas och Anders flankerade av skåpversionen CARGO, som erbjuder en lastvolym på generösa 5 kubikmeter.
Störst i klassen! En bil som snurrade konstant på Solvallas testbana var KGM:s fyrhjulsdrivna pickis Musso Grand, vars 2,2-liters dieselmotor levererar hela 202 hästar och har ett vridmoment på 441 Nm. En bil med ”SUV-känsla”, menade Tomas (bilden).
Helt lätt var det inte att få med Maxus nya e-Deliver 7 på bild, av den enkla anledningen att bilen spenderade betydligt mer tid på banan än i montern. Precis innan nästa besökare stack iväg tvingade vi upp Markus för den här bilden. Helt elektriska e-Deliver 7 har en räckvidd på upp till 370 km, lastar 1 125 kg och går att beställa med tre olika storlekar på lastutrymmet.
Dewalt hade i vanlig ordning fyllt sin Yellow Demon Truck med batteridrivna proffsverktyg, och visade bland annat upp nyheter på XR FLEXVOLT-plattformen, marknadens enda batterisystem som kan växla från 54 till 18V. Två av dem visar Sebastian upp här på bilden: slagsskruvdragaren DCF870, som bland annat utmärker sig för att vara riktigt tyst, och stomspikpistolen DCN930, som jämfört med tidigare modeller fått ett helt nytt slagstift och en starkare motor.
En av Transportbilsdagens på förhand mest emotsedda nyheter var utan tvekan Sverigepremiären för Renaults helt nya Master, som tack vare nyutvecklad aerodynamisk design, en helt ny dieseldriven dCi-motor och ett vässat dynamiskt bromssystem har 1,5 liter/100 km lägre bränsleförbrukning. På bilden: Christian från Renault med nya Master, utrustad med L2H2-skåp.
Mercedes, som hade en av eventets största montrar, hade bara hade med sig elbilar till Transportbilsdagen. En av dem som snurrade mest var inte oväntat eSprinter, som Fredrik visar oss här på bilden. eSprinter, som erbjuder snabbladdning och en räckvidd på upp till 440 km, finns att beställa med tre batteristorlekar samt två olika längder och höjder.
Hela gänget samlat. Jonte, David, Daniel och Fredrik från Toyota visade bland annat upp den eldrivna versionen av Toyota Proace City, samt flera versioner av den populära pickupen Hilux.
Strategiskt placerade nära kaffemaskinerna fanns HandyDay på plats för att berätta om sin tjänst, som förenklar upphandlingsprocessen för inköpare och leverantörer, och hjälper byggföretagare att hitta nya uppdrag.