Den 4 oktober är det 75 år sedan den första folkabussen kom till Sverige. Då levererades en Volkswagen Typ 2 till Nils Wemmert i skånska Hyllinge. Volkswagen Transportbilar har nu besökt Birgitta, dotter till Nils, som minns när folkabussen anlände till gården.
Det allra första exemplaret av folkabussen lämnade produktionsbandet i Wolfsburg den 8 mars 1950. Det dröjde bara till den 4 oktober samma år som modellen nådde svensk mark – och den levererades till Nils Wemmert i Hyllinge.
Hans dotter Birgitta var då tre år och folkabussens insats hos Nils Wemmerts Maskinstation förevigades med en bild där Birgitta klappar den unika bilens front.
75 år senare bestämde sig Volkswagen Transportbilar för att låta folkabussen besöka henne i Skåne igen. Nu i form av den moderna efterföljaren till Typ 2 – ID. Buzz Cargo.


Birgitta har fått berättat för sig vad Europas mest framgångsrika transportbil genom tiderna sysslade med i sin tjänst hos Wemmert.
”Pappa åkte runt i den till andra lantbrukare och utförde arbete på deras åkrar. Och när de var och jobbade med lantbruksmaskinerna så kunde mamma ibland få ta folkabussen och hämta hem pågarna när arbetsdagen var slut”, säger Birgitta.
Sedan 1950 har fler än 12,5 miljoner VW-bussar tillverkats och den kultförklarade folkabussens arv syns fortsatt i dag hos modellerna Transporter/Caravelle, Multivan/California och ID. Buzz/ID. Buzz Cargo.
