/

Nyheter

/

Välbesökt på årets Transportbilsdagen

transportbilsdagen 2025, transportbilsdagen, transportbilsdagen solvalla

Visst, vädret kunde ha varit bättre. Men vad gjorde lite regn när det fanns över 50 olika transportbilar att provköra på Solvallas travbana?

Svaret: Det gjorde förstås ingenting.

För dig som inte själv kunde vara på plats under årets upplaga av Transportbilsdagen kommer här ett litet urval av det som erbjöds – från smidiga eldrivna stadsbilar till imponerande muskelpickisar.

Som vanligt var det bra ruljans i montrarna, och några av bilarna rullade mer eller mindre konstant under dagen. Här är Isuzus D-Max XRX på väg ut på banan. 
Små smidiga eldrivna arbetsfordon delade körbana med allt från mindre skåpbilar till kraftfulla muskelpickisar. Störst gick inte alltid först. 
Splash! KGM:s pickis Musso Grand gör processen kort med en vattensamling på Solvalla travbana. 
Orderblocket i högsta hugg hos Renault, som bland annat hade med sig Kangoo E-Tech Electric och en stor Master E-Tech Electric. Och inte minst, det enda svenska exemplaret av dieseldrivna Renault Trafic Racing Spirit (bilden). ”Mest intresse har det varit för Renault Trafic Racing Spirit eftersom det är en special edition. Och för Master E-Tech Electric”, säger Mattias på Renault. 
Full fart i Knipex monter på Transportbilsdagen. Utöver transportbilar av alla de slag kunde besökarna även bekanta sig med verktyg, tillbehör och smarta tjänster för yrkeproffs. 
Premiär på Transportbilsdagen! Kia hade med sig det första svenska exemplaret av eldrivna PV5 Cargo (bilden) som kommer med en räckvidd på upp till 40 mil, och kan snabbladdas från 10-80 procent på 30 minuter. Kännetecknande för bilen är också det extremt låga insteget (44,1 cm), nästan 20 cm lägre än konkurrenterna i klassen. 
Ford hade uteslutande med sig eldrivet och hybrider till årets upplaga av Transportbilsdagen. Plus en E-Transit utrustad som en fullt ut fungerande glassbil. Sju bilar allt som allt, från mindre modeller som Transit Courier Electric till rymliga E-Transit Custom (som också fanns som Plug-in Hybrid). Och såklart, den helt nya laddhybrid-versionen av Ford Ranger. Bilden: Fredrik och Sofia från Ford med E-Transit Courier.
Full rulle. Nytt för i år på Transportbilsdagen var elektriska arbetsfordon. Om det var många provkörningar på det området? Svar ja.
Precis som förra året var det utställare som sålde bilar direkt på Solvallas travbana. En av dem var Strada/Izuzu, som precis hade krängt en Isuzu D-Max XRX, då DMH hälsade på i montern. Med sig på eventet hade man även med sig muskelpickisar som Dodge RAM 1500 Laramie Night Premium, och Arctic Truck-modellerna AT 35 och AT 37. På bilden: Alfred från Strada/Izuzu med Arctic Truck AT35.
Korv, korv och åter korv! Många besökare tog tillfället i akt och tog sig en stärkande korv med bröd på Transportbilsdagen. I detta fallet Lindvalls – som togs emot väl.
Vad är en korv utan tillbehör? Kavli såg till att utställarna hade massor med olika tillbehör att välja mellan på Transportbilsdagen.
Maskinparken visade upp sina eldrivna transportfordon Ethos och Nextem Orca – modeller som kommer med en räckvidd/lastkapacitet på 15 mil/500 kg respektive 20 mil/1 000 kg, och som båda går att utrusta med fast flak, tippflak eller skåp. Perfekt för stadsnära verksamheter och servicejobb. På bilden: Anders och Andreas från Maskinparken med Nextem Orca. 
Som vanligt på Transportbilsdagen fanns flera inredare på plats. Work System hade med sig en Mercedes Vito och en större Ford E-Transit som båda packats till bristningsgränsen med smarta lösningar. 
IVECO Daily Gladiator fanns på plats. En av Sveriges två första IVECO Daily Gladiator, som är en specialmodell i mattsvart fabriks­lackering som andas kraft och attityd. 3,0-liters motor med 210 hk och 470 Nm vridmoment. Och den drar upp till 3,5 ton utan problem.
Per-Anders på Rhino är en trogen utställare på Transportbilsdagen. Trots vädret var han nöjd med dagen och hälsade att vi syns nästa år. Därefter bar det iväg 3,5 timmars bilresa hem till Karlstad.
Toyota fick stor uppmärksamhet under dagen med deras nya Hilux GR som hämtat inspiration från Toyotas GAZOO Racing-avdelning. Till skillnad mot andra Hilux är den breddad och har sportbåge och flaklock.
Allt måste inte handla om hästkrafter. Ibland måste man även använda muskelkraft när prylarna ska transporteras ut eller in i skåpet. Micrologistic visade upp smarta och smidiga pirror som klarar att transportera prylarna både upp för trappor och genom tungt grus.
System Edström visade bland annat upp sin nya steghållare T9000.
Sortimo presenterade sin nyhet Jumbo-Unit – stora utdragslådor som kan användas flexibelt samtidigt som du får en ergonomisk åtkomst till innehållet. På så sätt utnyttjas lastutrymmet optimalt och har även plats för skrymmande gods.
Som vanligt hade Exclusive Cars tagit med sig högklassiga pickisar till Transportbilsdagen. Och som vanligt fick man ställa sig i kö för att få provköra bilarna då de för det mesta var ute på banan och rullade. Bilden: William från Exclusive Cars med eldrivna F150 Lightning Lariat, som enligt uppgift gör 0–100 på 4 sekunder.
Nissan/Bilia hade med sig bilar som Interstar-e, som levererar upp till 460 km med 87 kWh-batteriet, och bränslesnåla Primastar som lastar upp till 8,6 m³. ”Om jag skulle lyfta fram en bil, så skulle det vara Nissan Interstar-e, säger Marco från Nissan/Bilia. Vi har testat den [räckvidden] 43–45 mil ”på riktigt”. Den har snabbladdning, och en lastkapacitet på drygt 1 200 kg. Det är verkligen den nya generationen av en stor skåpbil”. På bilden: Alex, Måns och Marco från Bilia/Nissan med Interstar-e.
En fricamparens dröm som Northern Lights Campers själva uttrycker det. I deras nya camper kan du för första gången få en helt gasolfri camper där både spishällen och värmesystemet drivs med diesel.
I ABAX monter kunde du tävla om ett exklusivt ABAX-kit för verktygsspårning värt 10 000 kronor. Den som lyckades sätta flest puttar i rad vann. I skrivande stund vet vi inte hur många puttar som krävdes för att kamma hem priset. 

Läs också