Med en dieseldriven rak 6:a (R6) under motorhuven är Chevrolet Silverado High Country en urstark pickup med ett imponerande vridmoment redan vid låga varv. DMH har provkört en bil med en räckvidd på drygt 100 mil på en tank. Krydda det med en svårslagen körkomfort och suverän instrumentering.
Det är något majestätiskt som infinner sig när jag sätter mig bakom ratten på en amerikansk pickup. I detta fall en dieseldriven Silverado High Country med en rak 6:a.

Förra året körde jag den bensindrivna modellen av Silverado High Country – utrustad med en V8 och 420 hästkrafter. Även det en fantastisk bil, men så klart med sämre bränsleekonomi och högre utsläpp av koldioxid än R6:an. Trots att motorerna har blivit renare de senaste åren vet de flesta att amerikanska pickuper ligger i den högre klassen när det gäller koldioxidutsläpp.
Men det första jag kommer att tänka på vid en jämförelse mellan High Country-bilarna är i första hand skillnaden på motorerna. Avsaknaden av motorljudet i R6:an är tydligt mot en mullrande V8. Ljudet från en V8 kan man ju inte snacka bort hur som helst. Men trots helt olika motorer känner jag ingen större skillnad i effekt mellan bilmodellerna.

USA-importören Exclusive Cars ser i sin försäljningsstatistik att pendeln har svängt.
– Dieseln är tillbaka, i alla fall när det gäller pickuper. Sedan ett drygt år är det allt fler av våra kunder som föredrar diesel-pickuper framför bensindrivna, berättar Exclusive Cars vd, Harrison Vrbanjac.
Han konstaterar också att försäljningen av pickuper har ökat med drygt 60 procent i Sverige de senaste två åren.
Fördelen med Duramax-dieselns motorkonstruktion, som sitter i den provkörda bilen, är att den är väldigt stark och producerar ett högt vridmoment redan vid låga varv. Ett annat viktigt argument bland dem som föredrar en dieselpickup framför en bensindriven är den frikostiga räckvidden på drygt 100 mil, med en tank som innehåller knappt 91 liter.
– Många gillar att ha möjligheten att kunna köra så långt utan att behöva tanka. Särskilt de som tidigare har kört en V8:a som drar mer än denna bil, fortsätter Harrison Vrbanjac.

Vägskatten för dieseldrivna High Country är också lägre än för den bensindrivna modellen.
När jag nu provkör dieselbilen slås jag också av många likheter med bensinbilen. Dieselbilen är precis som bensinmodellen fullsmetad med det bästa en lyxpickup förväntas ha, och lite till.

Chevrolet Silverado High Country finns i fyra modeller med olika motorer och utrustningsnivåer. Bilen är suverän att köra i alla typer av terräng, på grus-, lands- och motorväg.
Ljudanläggningen, Bose Premium Sound System, som har sju högtalare i exklusiv design och baslådan Richbass Woofer är en upplevelse i sig, och går verkligen inte av för hackor. BOSE levererar det bästa ljud jag någonsin upplevt i en pickup.
Stötdämparsystemet håller världsklass. Bilen är utrustad med sensorer vid varje hjul som känner av bilens rörelseskillnad i höjd, sidled och lutning.

I övrigt finns det gott om förvaringsutrymmen och laddplatser med både USB-A och USB-C-uttag i bilen. Det går även att ladda mobilen trådlöst. Vägskatten är cirka 20 000 kronor per år i tre år. Från år fyra och framåt är skatten cirka 7 000 kronor.
Är du ute efter en amerikansk pickup? Provkör denna bil innan du bestämmer dig.
FAKTA
Chevrolet Silverado High Country (diesel)
Grundpris: 900 000–938 000 kr. (exkl. moms), (High Country, diesel).
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): diesel, fr. 9,4.
Säkerhet: Mycket hög säkerhet.
Motoralternativ: 3,0 l turbodiesel Duramax, 6-cyl. rak, 309 hk, 673 Nm.
Lastutrymme flak: Längd: 1 814 mm, bredd: 1 286 mm.
Växellåda: Aut. 10-vxl.
C02-utsläpp i g/km: 211.
Max lastvikt/dragvikt: 700/ 3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 4WD.
Webb: exclusivecars.se och andra importörer.
STYRKOR
➔ Fantastisk körglädje och komfort
➔ Imponerande vridmoment
➔ Bästa ljudsystemet!
SVAGHETER
➔ Högt inköpspris
➔ Högt koldioxidutsläpp
➔ Avsaknad av motorljud