Mercedes-Benz visar nu upp sitt nya rullande ”ladd-labb” ELF – Experimental Lade Fahrzeug, som demonstrerar hur framtidens elbilar ska både laddas och fungera som energilager.
ELF, som försetts med mängder av el-teknik, är byggd på en Mercedes-Benz EQV och kan kort beskrivas som ett rullande laboratorium, som visar hur transportbilar och andra fordon, infrastruktur och energi kan ”smälta samman” till ett intelligent system, som Mercedes-Benz själva uttrycker det.
Enligt Mercedes-Benz kommer elbilarnas stora batterier snart att kunna verka som energilager – som exempelvis kan hålla ett helt hus med el under flera dagar.
ELF kombinerar alla former av laddning; ultrasnabb, dubbelriktad, solbaserad, induktiv och till och med robotiserad laddning i ett helhetskoncept om vad som är tekniskt möjligt i dagsläget.

Genom dubbelriktad laddning kan just ELF såväl ta emot och ge tillbaka el till huset (V2H), elnätet (V2G) eller direkt till apparater (V2L). ELF är utrustad med både MCS (Megawatt Charging System) och CCS (Combined Charging System) och kan således laddas extremt snabbt.

CCS-delen används för att driva serieproducerad teknik och ELF klarar upp till 900 kW och kan ladda 100 kWh på blott tio minuter. Bilen kan simulera olika slags verkliga ladd-scenarier och använder komponenter som är nära förestående serieproduktion och som kommer att användas i nya bilar.
Mercedes-Benz nya modeller CLA och GLC är förberedda för dubbelriktad laddning och kan kopplas in för ändamålet genom en kompatibel laddbox för DC.
Redan nästa år har Mercedes-Benz aviserat att man ska lansera tjänster för dubbelriktad laddning i Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Konceptet MB.CHARGE Home ska koppla ihop bil, laddbox, grön el och energimarknad i ett enda ekosystem.