Provkört: Chevrolet Colorado Z71 Turbomax - Transportbilsdagen

Provkört: Chevrolet Colorado Z71 Turbomax

Chevrolet Colorado modellår 2024 är en bil för dig som vill ha en amerikansk pickup som är lite mindre och billigare än de stora importerade pickuperna.

Av Anders Myrdal


Colorado är en
billigare modell än den större Silveradon. I övrigt ska bilarna inte jämföras. En tumregel när du köper en större bil är att det inte bara är storleken du köper – det mesta i större amerikanska pickuper har mer omfattande utrustning, bättre fjädring, mer isolering i hytten med mera än mindre pickuper. Men hur det än ser ut – Colorado är definitivt ett bra alternativ till större pickuper.

Chevrolet Colorado Z71 Turbomax är en alternativ pickup för dig som gillar amerikanska bilar.


En viktig ingrediens för många som väljer en Colorado är att de vill åka amerikanskt, inte europeiskt eller japanskt. Det som hantverkarna efterfrågar är en lagom stor amerikansk pickup. 

– De vill ha känslan, designen, en stark bensindriven motor och smarta pickuplösningar från Chevrolet. Kunder som tycker att de stora pickuperna är för stora och dyra kommer hit. De pratar med oss och får veta mer. Vissa köper Colorado, men många mjukas upp för full-storlekssortimentet och landar där ändå, berättar Jonas Leander, försäljningschef på Exclusive Cars.

Vrid på 583 Newtonmeter

Den nya generationen av Chevrolet Colorado har en nydesignad kaross, uppdaterade drivlinealternativ och en rejält förbättrad interiör. Den nya 2.7-liters TurboMAX-motorn har 314 hästkrafter. Mest imponerande är dock vridet på hela 583 Newtonmeter redan vid 3 000 varv.

 

Colorado Z71 har ett vrid på 583 Newtonmeter redan vid 3 000 varv.

 

Pickupen har överlag bra väghållning, men jag upplever den bitvis något studsig på asfalt. Samtidigt som den absolut ger känslan av att vara en amerikansk pickup, så är skillnaden ändå ganska stor mot en pickup i full storlek. 

 

Lite mindre utrymme i förarhytten än i stora amerikanska pickuper.

 

Det jag främst slås av, eftersom jag kört alla stora pickuper, är längtan efter extra allt i utrustningsnivå och känslan av lyx i körkomforten. Längtan efter en mullrande V8 är också svår att snacka bort. Om någon frågade mig vilken bil jag skulle välja mellan en Chevrolet Colorado Z71 och till exempel en Volkswagen Amarok eller en Ford Ranger Raptor (bägge med en 6-cylindrig motor) skulle svaret inte bli Colorado.   

Smarta tillbehör

Det som dock talar till Colorados fördel är den snillrika utrustningen, det mesta monterat på plats hos Exclusive Cars i Sverige. Utrustning i urval: Möjlighet att öppna sidoluckorna i kåpan, belysning i kåpan, släde där verktyg kan förvaras i lådor i ett amerikanskt förvaringssystem.

 

Bilen är utrustad med ett amerikanskt förvaringssystem med en släde och lådor.

 

Bilen är också utrustad med ett förhöjt golv där verktyg kan förvaras. Det finns också två stycken 120-Volts AC-power-uttag i kupén för att ladda elhandverktyg och en bärbar dator etcetera. Dragkrok ingår i utrustningen och ljudet i stereon från Bose går inte av för hackor.

 

Att öppna sidoluckorna i kåpan ger nya möjligheter att lasta och hämta prylar.

 

Du som är sugen på en pickup och inte vill ha en europeisk eller japansk pickup, ska absolut provköra denna medelstora amerikanska pickup för att jämföra med andra pickuper och bilda dig en egen uppfattning om bilen.

FAKTA

Chevrolet Colorado Z71 TurboMAX

  • Grundpris: 689 000 kr. (exkl. moms)

  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin, fr. 1,171 

  • Motoralternativ: 4-cyl, 2.7L TurboMAX 314 hk/ 583 Nm

Övrig information

-

  • Säkerhet: Mycket hög säkerhet

  • Växellåda: 8-stegad automat

  • C02-utsläpp i g/km: Uppgift saknas

  • Lastutrymme: Längd: 5413,3 mm, bredd: 1938 mm
  • Max lastvikt/dragvikt: 655/ 3 500 kg

  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/ 4WD autoläge
    Webb: exclusivecars.se.

Bra

.

➔ En lite billigare och mindre amerikansk pickup 
➔ Vrid på 583 Nm

Dåligt

.

➔ Något studsig på asfalt i högre farter
➔ Släpper ut en hel del koldioxid
➔ Låg lastvikt

29 Nov 2024 Tester Transportbilar