Provkört - Transportbilsdagen

Volkswagen ID. BUZZ CARGO

Volkswagen ID. BUZZ CARGO är den hetaste eldrivna transportbilen som hittills lanserats i den globala klimatomställningen. En giltig ursäkt för andra bilmärken är att Volkswagen med kopplingen till den drygt 70-åriga Folkabussen har ett ointagligt försprång i kultstatus.

Av Anders Myrdal

 

ID. Buzz har varit en snackis ända sedan den visades som konceptbil för sisådär 5–6 år sedan. Som testförare av ID. Buzz är jag en av de första i världen som får förmånen att provköra bilen.

Jag kör bilen i centrala Köpenhamn, i en maskerad version i regnbågens färger. Instrumentpanelen är till stora delar övertäckt för att inte avslöja för många detaljer. 

Under den drygt timmeslånga provkörningen vänds många nyfikna blickar mot bilen. Bilen lanseras som två olika modeller, en personbil och en skåpbil. 


Design som tar täten

När detta skrivs, den 9 mars 2022, visas bilen i sin helhet utan maskering. Och visst, det är tydligt att Cargo flörtar med originalet som visades upp redan 1949. Folkabussen daterad 2022 finns i en rad solida färger, bland annat metallic och i tvåtonslackering. Ett vitt tak och motorhuv med den klassiska V-formen i fronten kombineras med en nedre färg i blått, grönt, orange eller gult. Bilens inredning finns med olika färgkombinationer som matchar färgerna på utsidan.

Framför ratten finns en display på 5,3 tum som visar den viktigaste informationen för föraren. Centralt placerad sitter infotainmentsystemet med en 10-tums skärm som standard, men displayen kan utökas till 12 tum. 
Den interiöra belysningen förstärker helhetskänslan och kan ställas i flertalet olika färger och ett 30-färgssystem som tillval.

 

Mycket smidig att köra

Körmässigt liknar ID. Buzz ingen annan eldriven skåpbil, varken utseendemässigt eller komfortmässigt. Bilen är oerhört smidig att manövrera. Sammantaget ger bilen ett kaxigt intryck med en design som slår alla andra eldrivna transportbilar med hästlängder.

I jämförelse med sina konkurrenter har Volkswagen tänkt utanför boxen. Övriga tillverkares elbilar ser exakt likadana ut som de fossildrivna modellerna. Cargo är för övrigt enligt Volkswagen ingen eldriven version av Transporter, utan en helt ny modell.   

Jag tänker inte tjata om personbilskänsla. Men detta är ett lysande bilbygge. I sammanhanget får vi inte glömma att ID. Buzz är byggd på Volkswagens elbilsplattform för personbilar, MEB, samma som ID. 4 och ID. 5, vilken bilen delar teknik som mjukvaror och digitala förarstöd med.

Som standard kommer bilen med en tvåsitssoffa bredvid föraren, men kan utrustas med två individuella säten. En fast mellanvägg är också standard, vilken kan utrustas med ett fönster och en genomlastningslucka för långa föremål om så önskas. 

 

 

När vi provkörde bilen var den maskerad i regnbågens färger.

"Gissningsvis kommer den att kunna köras omkring 40 mil på en laddning"

Plats för två EUR-pallar

Lastutrymmet är på 3,9 kubikmeter och rymmer två EUR-pallar. En sidoskjutdörr på höger sida är standard och dubbla sidoskjutdörrar finns som tillval. Välj baklucka eller dubbeldörrar bak för åtkomst till lastutrymmet bakifrån.

Enligt Volkswagen är ID. Buzz Cargo först i klassen att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck.

Volkswagen har i skrivande stund inte angett någon räckvidd för bilen, men gissningsvis kommer den att kunna köras omkring 40 mil på en laddning. Att snabbladda bilen tar 30 minuter, från 5 till 80 procent av batteriets kapacitet (upp till 170 kW) det vill säga.

Det ryktas också att Volkswagen framöver kommer släppa en fyrhjulsdriven modell med 300 hästkrafter. Och kanske kommer det 2023 eller 2024 en variant med längre hjulbas och större batteri? 

Det enda som kan hindra ID. Buzz Cargo från att bli en kioskvältare är om den får ett för högt pris. Priserna kommer att släppas någon gång i maj, då bilen också kommer att kunna beställas. 

 

Ekonomi

-

  • Grundpris: Släpps i maj 
  • Bränslealternativ: 100% eldrift

Övrig information

-

  • Övrig information
  • Säkerhet: Hög säkerhet, ej Euro NCAP-testad
  • Motoralternativ: Elmotor: 204 hk (150 kW)/ 310 Nm
  • Batterikapacitet: 77 kWh
  • Räckvidd: Uppskattad till 400 km (Volkswagen uppger dock ingen räckvidd)
  • Snabbladdning: Ja, 30 min från 5 till 80% av batteriets kapacitet (upp till 170 kW)

 

  • Lastutrymme: 3,9 m3
  • Växellåda: Automat
  • C02-utsläpp i g/km: 0
  • Max lastvikt/dragvikt: 650/ 1 000 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD
    Webb: volkswagen.se

Bra

.

➔ Transportbil med kultstatus
➔ Fantastisk komfort
➔ Lång räckvidd
➔ Klimatsmart val
➔ Minst 30 assistanssystem
➔ 12-tums skärm (tillval)

Dåligt

.

➔ Ett misstänkt högt inköpspris

24 Mar 2022 Tester Transportbilar