Kinaskåp att räkna med - seriös utmanare med klassens längsta räckvidd - Transportbilsdagen

Kinaskåp att räkna med - seriös utmanare med klassens längsta räckvidd

Med I det närmaste 30 mil på en laddning har utmanaren från kina, Maxus e-deliver 9, den stora klassens längsta räckvidd. Digitala förarstöd och säkerhet håller också hög klass. Och kopplat till bilens prestanda är även priset oerhört konkurrenskraftigt.

I dessa tider när den ena efter den andra biltillverkaren släpper nya eldrivna modeller av transportbilar lanserades nyligen Maxus e-Deliver 9 på den svenska marknaden. RSA Sverige är generalagent för Maxus och leds av Petter Nordesjö, tidigare vd för BMW Sverige.

Ibland går saker av bara farten. Jag måste erkänna att jag underskattade e-Deliver 9 när jag skrev en kortis om den i DMH:s årliga biltema och inte kollade upp dess prestanda på ett korrekt sätt. Något som jag förstås borde ha gjort. Så glöm vad du har läst där. Kom i stället ihåg det du läser här.

KONKURRENTERNA LIGGER EFTER

Åter till bilen. Det som jag först imponeras av, förutom räckvidden på 296 kilometer (där Maxus konkurrenter i sanningens namn akterseglade), är att de digitala förarstöden och säkerhetssystemen i e-Deliver 9 håller toppklass.

Bilens körkänsla är heller inget att klaga på. På små slingriga asfaltsvägar i Roslagsterräng norr om Stockholm får jag ett intryck av god komfort och stabilitet. Och som alltid när det gäller elbilar är det ett bra tryck i accelerationen. Klassens starkaste motor med 200 hästkrafter gör sitt jobb.

Maxus e-Deliver 9 är en fantastisk bil på många sätt. Med den mindre skåpbilen e-Deliver 3 i minne, som har en hel del brister, är intrycket ave-Deliver 9 ett helt annat. Plastigheten är som bortblåst och jag rattar en bil som har kommit rejält mycket längre i utvecklingen. Glädjande nog är även instrumenteringen enkel och gör det lätt att manövrera utifrån vad du behöver ha koll på för stunden.

”MED I DET NÄRMASTE 30 MIL PÅ EN LADDNING HAR MAXUS E-DELIVER 9 DEN STORA KLASSENS LÄNGSTA RÄCKVIDD”

TVÅ LÄNGDER OCH TRE BATTERIPAKET

e-Deliver 9 finns i två olika längder och storlekar: 9,7 och 11 kubikmeter. Om du väljer det större skåpet finns det tre olika batteripaket att välja mellan: 51,5, 72 och 88,5 kWh. Det mindre skåpet finns med två olika batteripaket: 51,5 och 72 kWh.

Och prislappen ligger, trots betydligt längre räckvidd än konkurrenterna, omkring 20 000–30 000 riksdaler under deras priser. Maxus e-Deliver 9 kan levereras som chassi med möjlighet till både anpassade flaklösningar och skåpsutrymmen. Som chassi går det att få bilen i två olika längder.

Men visst finns det tveksamheter kring antalet service- och försäljningsställen. Än så länge finns dessa bara på cirka 35 orter. I uppbyggnadsfasen är till exempel Småland i dagsläget en vit fläck på kartan, något som Petter Nordesjö intygar ska ändras på inom kort. Men kolla så klart upp om det finns en auktoriserad serviceverkstad på din ort, eller om planer finns på att öppna en.

NÅGRA FRÅGETECKEN

Några frågetecken finns dock, som jag som jag inte lyckas reda ut vid en provkörning. Vilken kvalitet har bilen på sikt? Finns det saker som går sönder på den? Hur beter den sig med last? Och hur stort är andrahandsvärdet på begagnatmarknaden?

Du som är ute efter en stor eldriven skåpbil och har negativa tankar om bilar från Kina, försök att bli av med de tankarna och jämför denna bil med klassens övriga tillgängliga bilar. Enligt mig är det tjänstefel att inte provköra e-Deliver 9 för att se om den lever upp till dina krav.

Maxus e-Deliver 9 finns i två olika längder och storlekar: 9,7 och 11 kubikmeter.

Ekonomi

-

  • EKONOMI
    Grundpris: 569 900 kr
    Första förhöjd leasingavgift:
    114 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 9 720 kr
    Restvärde: 170 000 kr
Klassens starkaste motor med 200 hästkrafter gör sitt jobb.

Övrig information

-



  • ÖVRIG INFORMATION
    Komfort/känsla/köregenskaper:
    För tillfället klassens längsta räckvidd
    Lastutrymme: 9,7/11 m3
    Max lastvikt/dragvikt: 1 200/1 500 kg
    Växellåda: Aut.
    Räckvidd: 296 km (WLTP). 353 km.
    vid stadskörning.
    Motor: 200 hk/310 Nm.
    Batteri: 51,5/72/88,5 kWh.
    Strömförbrukning (normal körning
    utan last): 32,1 kWh/100 km.
    Snabbladdning: Ja, upp till 75 kW
    kan laddas på 45 minuter, motsvarande 20–80 procent av batteriets
    kapacitet vid en batteristorlek på
    88,5 kWh.
    Webb: maxus.se

Bra

.

➔ Klassens längsta räckvidd
➔ Bil med lågt klimatavtryck
➔ 70 000 kronor i miljöbonus
➔ Konkurrenskraftigt pris
➔ 6 krockkuddar
➔ Anslut Apple CarPlay eller QD-link

Dåligt

.

➔ Begränsat antal service- och försäljningsställen i dagsläget
➔ Oprövat varumärke i Sverige
Hur håller bilen på sikt?

08 Okt 2021 Tester Transportbilar