Toyota Proace Electric - 33 mil på en laddning!

Samtidigt som vi välkomnar ännu en batteridriven lätt lastbil som har en rekorderlig räckvidd finns det anledning att vara en smula besviken.

Trots en mycket bra bil på de allra flesta punkter är det så klart tråkigt att varumärkena urvattnas. Att det finns färre varumärken att välja mellan är förstås inte bra.

FYRA IDENTISKA MODELLER

Toyota har hakat på PSA-gruppen i utvecklingen av bilen. Proace Electric är i stort sett identisk med de tre modellerna Opel Vivaro-e, Citroën eJumpy och Peugeot e-Expert. Det som skiljer bilarna åt är förutom logotyperna främst utvändig design.

Detta till trots går det inte att bortse ifrån att dessa fyra bilar för tillfället tillhör de allra bästa mellanskåpen som drivs med el till 100 procent. Dessa typer av samarbeten ställer högre krav än normalt hos bilköparen. Du får helt enkelt vara beredd att lägga ned mer tid för att jämföra pris, utrustning, service och annat innan köpbeslut.

"BILEN TILLHÖR DE ALLRA BÄSTA BATTERIDRIVNA MELLANSKÅPEN”

Toyotas eldrivna mellanskåpbil har i princip samma utrustningsnivå som den dieseldrivna modellen.

IMPONERANDE KÖRKOMFORT

Proace Electric är en riktigt trevlig bekantskap som rullar i det tysta och ligger stabilt på vägbanan. Bilen kan köras i tre lägen: Eco, Normal eller Power. Och visst är det skillnad. Power ger ett riktigt bra ax, likaså normal, medan eco som sig bör drar ner farten för att spara batterikraft. Den stora skillnaden mot de allra flesta andra eldrivna transportbilar är känslan av trygghet som den rejält tilltagna räckvidden ger. På landsväg levererar bilen och är mycket komfortabel, och som i stort sett alla elbilar är den också mycket smidig i stadstrafik. Bilen finns med ett mindre och ett större batteripack. Jag provkör modellen med det större batteripaketet med 75 kilowattimmar som ger en räckvidd på upp till 33 mil enligt WLTP-skalan. Det mindre batteripaketet har 50 kilowattimmar och ger en räckvidd på 23 mil.

TVÅ KAROSSLÄNGDER

Bilen erbjuds med två karosslängder, Medium och Long (4,96 respektive 5,3 meter). Eftersom batteriet är placerat under golvet har Electric lika stort lastutrymme som dieselmodellen. Bland standardutrustningen märks nyckelfritt lås- och tändningssystem, döda vinkeln varnare och backkameradisplay med hjälplinjer.

JÄMFÖR EL OCH DIESEL

Jämfört med dieselmodellen som kostar 229 100 kronor är Proace Electric cirka 130 000 respektive 180 000 kronor dyrare i inköp beroende på om du väljer det mindre eller större batteripaket. Proace Electric kan snabbladdas upp till 80 procent av batteriets kapacitet på 30 respektive 45 minuter, åter igen, beroende på vilket batteripaket. Om du står i valet och kvalet kan ett skäl att välja batteridrivet, förutom en klimatbonus på 70 000 kronor, vara att du slipper fordonsskatt de första tre åren.

Proace Electric kan köras i tre lägen: Eco, Normal eller Power.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 399 900/ 449 900 kr
    (50 kWh/ 75 kWh)
    Första förhöjd leasingavgift:
    80 000/ 90 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 7 020/
    7 800 kr
    Restvärde: 120 000/ 135 000 kr
    Bränslealternativ: 100% eldrift
Batteridrivna Proace har samma lastkapacitet som dieselvarianten.

Övrig information

-



  • Säkerhet: Hög säkerhet, ej Euro
    NCAP testad.
    Motoralternativ: Elmotor, 136 hk
    (100 kWh), 260 Nm
    Batterikapacitet: 50/75 kWh
    Räckvidd: 230/ 330 km (WLTP)
    Snabbladdning: Ja, 30/ 45 min upp
    till 80% av batteriets kapacitet.
    Lastutrymme: 4,6–6,6 m3
    Växellåda: Automat, 6-stegad
    C02-utsläpp i g/km: 0
    Max lastvikt/dragvikt: 1 000–1 275
    /1 000 kg
    2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD
    Webb: toyota.se
    ➔ *Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.
    I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som
    omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på
    Wasa Kredit:s prissättning i maj 2021.
    Kontakta gärna andra som erbjuder
    leasing för att jämföra. Alla priser och
    restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive
    leverantör

Bra

.

➔ Fantastisk komfort
➔ Lång räckvidd
➔ Klimatsmart val med miljöbonus
på 70 000 kronor
➔ Slipp fordonsskatt i 3 år
➔ Skåpet är lika rymligt som modellen med förbränningsmotor, upp till
6,6 kubikmeter.

Dåligt

.

➔ Högt inköpspris
➔ Skralt radioljud