Eldriven kines vill erövra Sverige - Transportbilsdagen

Eldriven kines vill erövra Sverige

Nu har kineserna gett sig in i kampen om hantverkare som vill köra eldrivet. Men samtidigt som maxus minsta eldrivna transportbil e-deliver 3 har den längsta räckvidden i klassen och det lägsta grundpriset finns det några frågetecken att räta ut.

MED 34,2 MIL på en laddning med största batteripaketet, enligt information på Maxus hemsida (WLTP), så är det ingen tvekan om att Maxus minsting har klassens längsta räckvidd. Bilens pris är också intressant eftersom det ligger en bit under samtliga konkurrenters. Det går att välja mellan två batteripaket på 35 och 52,5 kWh. Bilen med det stora batteriet med ett 6,3 kubikmeter stort skåp kostar 375 500 kronor exklusive moms. Det finns också en batterigaranti på upp till 160 000 kilometer eller åtta år.

4,8 OCH 6,3 KUBIK

E-Deliver 3 finns i två olika längder med lastvolymer på 4,8 respektive 6,3 kubikmeter, och med upp till 1 000 kg nyttolast. Norska koncernen RSA står bakom Maxus i Skandinavien. Enligt en av återförsäljarna, Stilbil i Upplands Väsby, kommer efterfrågan från staten och kommuner runt om i landet sätta agendan för hur försäljningen av Maxus kommer gå. Om de kommer igång och beställa bilar tror man i första hand att den mindre bilen e-Deliver 3 kommer att uppmärksammas bland hantverkare. Men visst finns det tveksamheter kring antalet service- och försäljningsställen, som är under uppbyggnad och ännu bara finns på cirka 40 orter.

Maxus finns också i mellanklasstorlek och heter då EV80. Håll utkik i kommande DMH för en recension av bilen.

SPINNER LOSS

Men vad är det då för bil jag sitter bakom ratten i? Det första intrycket av e-Deliver 3 (det krångliga namnet som jag snabbt glömmer bort när jag skriver om bilen) är att bilen tål att jämföras med konkurrenternas elbilar. När jag trycker på gasen spinner bilen loss. Det händer verkligen något, som sig bör med elbilar. Ja, det blir till och med däcktjut. E-Deliver 3 har för övrigt samma motor som storebror EV80.

I övrigt tycker jag att bilen, som är olastad vid provkörningen, ger en tillräckligt stabil körkänsla. Men det finns några frågetecken som jag inte kan få svar på vid en provkörning en förmiddag. Vilken kvalitet har bilen på sikt? Finns det saker som går sönder på den? Hur beter den sig om den lastas? Och hur stort är andrahandsvärdet på begagnatmarknaden?

 

"MAXUS E-DELIVER 3 VINNER PÅ SIN RÄCKVIDD OCH SITT GRUNDPRIS, MEN BILENS DIGITALA FÖRARSTÖD DRAR NER BETYGET”

Maxus instrumentering och digitala förarstöd är faktiskt rätt trista.
E-Deliver 3 finns i två olika längder med lastvolym på 4,8 och 6,3 kubikmeter
Förarmiljön i hytten ger ett plastigt intryck.

MER ATT ÖNSKA AV DEN GRAFISKA DESIGNEN

Det som drar ner bilens betyg är den spartanska instrumenteringen och avsaknaden av ”vill-ha”-känsla i de digitala förarstöden. När jag öppnar motorhuven, som kineserna kallar servicelucka, får jag den i handen eftersom den sitter lös. Märklig upplevelse! Jag noterar också att bilens display är liten och dess grafiska design är inte särskilt upplyftande.

Det finns heller varken några 12-volts uttag eller mugghållare. Fikar inte kinesiska hantverkare? Och vill i så fall Maxus inte heller att svenska hantverkare gör det? Trots några frågetecken kan denna bil vara värd en provkörning, åtminstone för dig som inte har superhöga krav på lite mer känsla i hytten och instrumentering med mera. Maxus e-Deliver 3 vinner en hel del på sin räckvidd och sitt grundpris. Vi höjer dock en varningsflagg för att det kan saknas ett service- och försäljningsställe just där du bor.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 176 500 kr
    Första förhöjd leasingavgift:
    35 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 2 940 kr
    Restvärde: 72 000 kr
    Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr 5,6 (WLTP)

Övrig information

-

  • MAXUS E-DELIVER 3
    EKONOMI
    Grundpris: 295 500 kr
    Första förhöjd leasingavgift:
    60 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 5 580 kr
    Restvärde: 80 000 kr
    Bränslealternativ l/100 km
    (blandad körning): 0

  • ÖVRIG INFORMATION
    Komfort/känsla/köregenskaper:
    Tål att jämföras med marknadens
    övriga eldrivna transportbilar
    Säkerhet: Ej EuroNCAP-testad
    Motoralternativ: 122 hk (35/52,5
    kWh)
    Lastutrymme: 4,8/6,3 m3
    Växellåda: Aut
    C02-utsläpp i g/km: 0
    Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg/
    1 200 kilo
    2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD framhjulsdrift
    Webb: maxus.se

Bra

.

➔ Bil med lågt klimatavtryck
➔ 60 000 kronor i miljöbonus
➔ Lång räckvidd
➔ Konkurrenskraftig prisbild

Dåligt

.

➔ Begränsat antal service- och
försäljningsställen
➔ Instrumentering och digitala
förarstöd har mer att önska
➔ Plastig inredning
➔ Motorhuven lossnar helt när
man öppnar den
➔ Inga mugghållare
➔ Avsaknad av digitala förarstöd

➔ *Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring
under leasingperioden, som omfattas
av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa
Kredit:s prissättning i oktober 2020.
Kontakta gärna andra som erbjuder
leasing för att jämföra. Alla priser och
restvärdet är exkl. moms.

 

03 Dec 2020 Tester Transportbilar