D-Max är med i matchen igen

D-max har tagit ett rejält kliv framåt, både designmässigt och sett till de digitala förarstöden. Prismässigt ligger Isuzus nya pickup bra till. Du som klarar dig utan stor motorstyrka ska absolut provköra nya isuzu d-max.

Innan jag sätter mig bakom ratten betraktar jag en D-Max med ny och betydligt mer tidsenlig och tuffare design än den förra modellen. Nya D-Max är plötsligt en bil som drar ögonen åt sig. Ja, mycket är nytt med nya D-Max, i en pickisvärld som förändrats rejält konkurrensmässigt den senaste tiden. Innan vi berättar mer om det provkör vi bilen.

I SIN RÄTTA MILJÖ

Tursamt nog provkör jag den fullt utrustade XRX – modellen som är fullsmetad med extra snygg design, digitala förarstöd och inte minst mycket hög säkerhet. Som alltid när jag provkör nya bilar försöker jag köra i varierad terräng. Efter idogt letande hittar jag en smal och krokig grusväg i Roslagens täta skogar. Efter någon mil på grusvägen är det ingen tvekan, nya D-Max levererar, och i den här typen av terräng känner sig bilen verkligen som hemma. Bilen ger sig till känna på ett positivt sätt, den är mycket följsam och komforten är god. Jag slås också av den välisolerade hytten som stänger ute ljudet.

"DU SOM KLARAR DIG UTAN STOR MOTORSTYRKA SKA ABSOLUT PROVKÖRA NYA ISUZU D-MAX”

KLEN MOTOR

På de flesta andra vägtyper fortsätter bilen att leverera. Men det finns undantag som främst påverkas av den bränslesnåla motorn, som förbrukar 8,2 liter vid blandad körning. En motor med inte allt för många hästkrafter, samma motor med 164 hästkrafter som sitter i den tidigare modellen, är i mitt tycke i klenaste laget för att sitta i en pickup. Det märks inte minst vid omkörning på landsväg då den låga accelerationen förstås kräver mer tid än om du sitter i en motorstarkare pickup. Något som dock inte betyder så mycket för hantverkare som klarar sig utan mycket motor och i övrigt är på jakt efter en bra pickup. Bilen känns stabil på motorväg och fortsätter ge skön komfort i nivå med många personbilars.

MYCKET PICKUP FÖR PENGARNA

Hur man än ser på motorkraft är Isuzu D-Max en mycket trevlig bil och man får mycket bil för pengarna. Nya Isuzu D-Max finns med tre karossalternativ: Single Cab, Extended Cab och Double Cab. Och du kan välja mellan fyra utrustningsnivåer. När bilen krocktestades av Euro NCAP nyligen fick den det högsta betyget fem av fem stjärnor. Den mest välkomna bland systemets elva säkerhetsfunktioner är autobroms som upptäcker hinder framför fordonet, varnar och bromsar för att undvika en kollision. Interiören imponerar också. Panelen i XRX-modellen är klädd i läder och stoltserar med en lättnavigerad 9-tums touch-skärm. Stolarna är nya och har 8-vägs eljustering samt svankstöd.

KONKURRENTER HAR FALLIT BORT

Isuzu D-Max har satt höga försäljningsmål. 1 000 bilar har de tänkt sälja under 2021. Om de lyckas med det återstår att se, men efter att flera av konkurrenterna har slutat att tillverkas eller har fortsatt att tillverkas men inte längre säljs på den svenska marknaden är Isuzus förutsättningar plötsligt riktigt bra. Några av de pickuper som fallit bort är MercedesBenz X-Klass, Mitsubishi L200 och dess systerbil Fiat Fullback. Och det går rykten om att ytterligare en ej namngiven konkurrent ligger löst till. Att Volkswagen har slutat att tillverka nuvarande modell av Amarok inför produktionen av nästa modell, som planeras komma 2023, är förstås också en fördel för D-Max. Isuzu D-Max största konkurrenter är i dag Toyota Hilux och Ford Ranger. Och då kanske främst Hilux? Det som talar till Hilux fördel, om du vill lägga en extra slant, är motorn med drygt 40 fler hästkrafter än nya D-Max.

Tack till Transportcenter i Täby för att ni lånade ut bilen till DMH.

D-Max har ny tuff design som drar ögonen åt sig.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 269 900 kr
    Första förhöjd leasingavgift:
    50 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 4 870 kr
    Restvärde: 90 000 kr
    Bränslealternativ l/100 km: Diesel,
    fr. 8,2 (WLTP)
Du som inte vill ha ett öppet flak kan få en påbyggd pickup där du kan låsa in prylarna.

Övrig information

-



  • Säkerhet: Hög säkerhet, 5/5 stjärnor
    av Euro NCAP
    Motoralternativ: 1,9 l/ 164 hk/360
    Nm
    Lastutrymme: LxBxH: 2330 x 1590
    x 465 mm
    Växellåda: Aut., 6-stegad/ Man.
    6-vxl
    C02-utsläpp i g/km: Fr. 216
    Max lastvikt/dragvikt: 1 100/3 500 kg
    2- eller 4-hjulsdrift: 4 WD
    Webb: isuzusverige.se
    ➔ *Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring
    under leasingperioden, som omfattas
    av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa
    Kredit:s prissättning i april 2021.
    Kontakta gärna andra som erbjuder
    leasing för att jämföra. Alla priser och
    restvärdet är exkl. moms.

Bra

.

➔ Mycket pickup för pengarna
➔ Hög säkerhet
➔ Låg förbrukning
➔ Fullspäckad med nyheter
➔ God komfort

Dåligt

.

➔ Motorn är i klenaste laget
➔ Seg acceleration

➔ *Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring
under leasingperioden, som omfattas
av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa
Kredit:s prissättning i oktober 2020.
Kontakta gärna andra som erbjuder
leasing för att jämföra. Alla priser och
restvärdet är exkl. moms.