Mercedes Bens eSprinter - Transportbilsdagen

Stor och dyr elskåpbil med kort räckvidd

Mercedes-benz esprinter är uteslutande till för hantverkare som kör I stadstrafik. Med en räckvidd på cirka 15 mil är tillgång till snabbladdare ett måste. Och prislappen på cirka 600 000 kronor plus moms är så klart inte för alla som vill köra ett stort, eldrivet skåp.

Mercedes-Benz satsar stort på elbilar på personbilssidan, vilket numera även syns bland biljättens lätta lastbilar. Sedan tidigare finns mellanskåpbilen eVito som elbil. Minstingen Vito finns ännu så länge inte som elbil. När Sprinter nyligen kom i elbilsutförande är det med samma typ av motor som i eVito. Och Mercedes strategi är tydlig: Deras elbilar i lätta lastbilsklassen är bara till för hantverkare i städer. De som vill köra Mercedes-Benz skåpbilar utanför stadskärnorna får finna sig i att även fortsättningsvis köra omkring med förbränningsmotorer.

SNABBLADDNING ETT MÅSTE

De som ändå väljer eldrivet och kör mer än 15 mil varje dag är beroende av snabbladdning. Men i takt med att allt fler köper eldrivna personbilar kan det vara svårt att hitta ett ställe där du kan snabbladda din hantverksbil, åtminstone om du vill göra det utan att stå i kö.

Nåväl, de som lyckas hitta en laddstolpe för att snabbladda bilen får redan efter 20-25 minuters laddning upp till 80 procent av batteriets kapacite, vilket inte alls är fy skam. Jag kan dock inte låta bli att reflektera och jämföra med PSAkoncernens nyutvecklade eldrivna mellanskåpbilar som har en angiven räckvidd på cirka 33 mil på en laddning. Då börjar vi snacka! Det är en avsevärd skillnad i räckvidd för att slippa lägga dyrbar tid på att ladda bilen. För att inte tala om utebliven räckviddsångest.

"MERCEDES-BENZ ELBILAR I LÄTTA LASTBILSKLASSEN ÄR BARA TILL FÖR HANTVERKARE I STÄDER” ”

Trist förarmiljö med mycket avskalad instrumentering.
Mercedes-Benz eSprinter finns med två olika batteripaket: 41 respektive 55 kWh. För det större paketet anger Mercedes den maximala räckvidden till 162 kilometer.
Bekväm hytt utan någon större lyx.
Elbilen har ett lika rymligt skåp som dieselmodellen.

LÄTTMANÖVRERAD STADSKÄRRA

Men hur känns det då att köra eSprinter? Jo, när man väl sitter bakom ratten är det en fröjd att manövrera en så pass stor bil som drivs med en elmotor. Jag kan inte se någon annan väg än eldrivet för att vi ska klara de tuffa klimatmålen. Elbilar är framtiden för hantverkare. Komfortmässigt är det en välbyggd bil, som gjord för stadstrafik, och som trots sin stora volym är smidig att manövrera även i hyfsat trånga passager. Den funkar också bra på landsväg och motorväg, där den dock suger mycket batteri. Liksom eVito och Mercedes-Benz eldrivna personbilar har eSprinter bromskraftåtervinning som kan ställas i flera steg. När föraren släpper på gasen används bilens elmotor som broms/generator och återvinner då el till batterierna.

TVÅ BATTERIPAKET

Mercedes-Benz eSprinter finns med två olika batteripaket. Det minsta batteriet på 41,4 kWh kan laddas från 0 till 100 procent på cirka sex timmar med 7,2 kW laddeffekt. Om bilen laddas i ett 230-volts uttag tar det 20 timmar. Men det går att snabbladda eSprinter med upp till 80 kW DC (likström). Det betyder att bilen kan laddas från 10–80 procent av batteriets kapacitet på 20–25 minuter. Förbrukningen vid körning ligger på cirka 3,2–3,7 kWh per mil. Liksom eVito har eSprinter sina batterier under golvet, vilket gör att lastutrymmet är lika stort som i dieselmodellen. Ett faktum vi antagligen får stå ut med ett tag framöver hos vissa varumärkens elbilsmodeller är ett relativt begränsat utbud av digitala förarstöd och en trist designad instrumentering. Det gäller tyvärr även Mercedes-Benz eSprinter.

Ekonomi

-

  • Grundpris: 594 600 kr/41 kWh (37
    kWh). 676 600 kr/55 kWh (47 kWh)
    Första förhöjd leasingavgift:
    112 000 kr/ 134 000 kr
    Leasingtid: 36 månader
    Leasingavgift/månad: 9 730 kr/
    10 425 kr
    Restvärde: 200 000 kr/240 000 kr
    Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): 0

Övrig information

-

  • Komfort/känsla/köregenskaper:
    Stabil väghållning
    Säkerhet: Hög säkerhet, dock ej
    EuroNCAP-testad
    Motoralternativ: Elmotor, 116 hk
    (85 kW), batterikapacitet 41 respektive 55 kWh
    Räckvidd: Blandad körning
    (WLTP) 90-162 km, stadskörning
    (WLTP) 113,56-180,77 km
    Snabbladdning: Ja, 20-25 min. upp
    till 80 kW och 6-8 tim med laddbox
    Lastutrymme: 11 m3
    Växellåda: Aut
    C02-utsläpp i g/km: 0
    Max lastvikt/dragvikt: 904 kg/ 0
    kg. Ej möjligt med drag
    2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD framhjulsdrift
    Webb: mercedes-benz.se

Bra

.

➔ Bil med lågt klimatavtryck
➔ 70 000 kronor i miljöbonus
➔ Smidig i stadstrafik

Dåligt

.

➔ Mycket dyr i inköp/leasing
➔ Begränsad räckvidd utanför
stadskärnan
➔ Beroende av snabbladdning
➔ Avskalad instrumentering
➔ Avsaknad av digitala förarstöd
➔ Usel placering av mugghållare
➔ Var är USB-uttagen?

➔ *Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I
leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som
omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på
Wasa Kredit:s prissättning i april 2021.
Kontakta gärna andra som erbjuder
leasing för att jämföra. Alla priser och
restvärdet är exkl. moms.

 

02 Jul 2020 Tester Transportbilar