VIP-kväll i transportbilens tecken
I oktober bjöd VW Team Transportbilar in på VIP-afton.
Förutom nyheter bjöds det på underhållning och god mat, under ledning av allas vår arga snickare, Anders Öfvergård. Kvällen till ära var han dock mer glad än arg.
Vi passade på att prata med Jonas Carlén, märkeschef för Transportbilar i Stockholm.
– Målet med våra VIP-kvällar är att bygga relationer, socialt umgänge och att ha kul, berättar Jonas. Det är transportbilskunder både från försäljning och service från hela Stockholm.
En av nyheterna var Grand California i två modeller. En lång och en kort, två- eller fyrbädds.
– Vi har även en helt ny eldriven T6. Tyvärr hade vi inte fått den i tid till Transportbilsdagen på Solvalla, säger Jonas.
Hur ofta kör ni VIP-kvällar?
– En gång om året. Det här är tredje året vi kör och vi har någonstans runt 500 besökare. Det har varit lyckat, och det växer varje gång.
Vilka bilar går mest?
– Caddyn fortfarande, och nummer två är T6. Den har vi precis fått en ny av också.
Märker ni av någon förändring i branschen? Några tendenser åt något håll?
– Absolut. Jag upplever att alla kunder tänker på elektrifiering, miljöbilstänket. Sedan kanske inte alla kommer dit. Man är osäker och vet kanske inte vad det egentligen kommer att kosta. Men snacket går.
Är folk generellt lugnare gällande räckviddsfrågor?
– Det råder nog fortfarande lite räckviddsångest, innan man provar bilen och kör den på den slingan man sedan ska ha den till. Det kommer fler och fler elbilar med en räckvidd på 18–20 mil. Där blir man lite lugnare. Man inser att man kör inte så mycket. Då hamnar oron snarare på nästa steg: Var laddar jag min bil? Där blir det en fråga om infrastruktur.