Nya Citroën Berlingo - Transportbilsdagen

Citroën Berlingo.

Nya Citroën Berlingo är precis som sina systerbilar Opel Combo och Peugeot Partner en bil som förtjänar att kallas en av de absolut bästa bilarna i den lilla klassen. DMH är inte sena att hylla bilens högklassiga körkomfort och de smarta och användarvänliga förarstöden.

I en förort till Paris står ett 20-tal sprillans nya Berlingo och väntar på att bli testade. 

Jag kör den tredje generationen av bilen i trafikmiljöer med stor spännvidd, från smala bygator och tät stadstrafik till landsväg och motorväg. Säga vad man vill om ett så omfattande koncernsamarbete som skett vid utvecklingen av denna bil. Samma bil med tre olika varumärken är ju egentligen rätt trist. Men PSA-koncernen, vilken fantastisk bil ni har byggt.

Bilen är oerhört följsam i alla typer av trafik och vägtyper. Den har en bra svängradie och det är lätt att ha koll på medtrafikanterna. Hytten känns bekväm och instrumenteringen är lättöverskådlig.

Nya Berlingo är en helt ny bil där i princip alla delar bytts ut, och förpackats i en mycket modern och snygg design. Även designen utanpå bilen känns ytterst modern och tilltalande.

Citroën Berlingo finns med en 8-stegad automatväxellåda, men även med 5- och 6-växlade manuella lådor.
Nya Berlingo är utrustad med en imponerande arsenal med digitala förarstöd.

Vid provkörningen fastnar jag för 130-hästars motorn med åttastegad automatväxellåda som växlar enormt mjukt och följsamt. Bilen finns också med 5- och 6-växlade manuella lådor, vilka också är mycket välkonstruerade och lätta att växla med.    

Denna bils digitala förarstöd är en imponerande samling smarta hjälpredor för moderna hantverkare. Ett tillägg att satsa en extra slant på är den 360-gradiga surroundkameran inklusive parkeringssensorer fram och bak, dödavinkelvarnare, automatisk tändning av halvljus, regnsensor med så kallad Magic Wash-funktion och multifunktionsratt. 

Litet skåp med bra belysning.
Om du överlastar bilen får du snabbt reda på det.

Några andra tillbehör som kan vara värda att satsa på är nyckelfritt start och låssystem inklusive multifunktionsratt, automatiska halvljus och regnsensor. Du som transporterar långa föremål kanske behöver en ”Girafflucka”, det vill säga en taklucka i skåpdelen för transport av långa föremål.

Navigationssystemet är också ett tillägg, men vid min provkörning levererar det inte till 100 procent, eftersom pilen i GPS:en som visar var bilen befinner sig inte riktigt hänger med. Det skapar onödig tveksamhet i korsningar och rondeller.

”Nya Connect höjer sig komfortmässigt vid körning på landsväg”

Den sensorbaserade överbelastningsindikatorn, som, ja just det, varnar för överlast, är också en välkommen nyhet. Utöver detta finns en rad system, där det bland annat går att spegla ett urval av mobiltelefonens appar i bilens display. 

Jag höll på att glömma: denna bil knep även nyligen priset International Van of the Year 2019 (Årets transportbil i Europa). Juryns motivering lyder bland annat: ”… den stora körglädjen, de innovativa assistanssystemen och god ekonomi.”

Ur miljösynpunkt hoppas jag att PSA-koncernen gör ett lika bra jobb när de utvecklar en elbil, som de gjort när de byggt de tre bilarna Berlingo, Combo och Partner. Tills dess får du som är ute efter en ny transportbil i den lilla klassen se fram mot att provköra en bensin- eller dieseldriven Berlingo, eller kanske någon av systerbilarna? Men du som vill köra klimatsmart kan tanka din Berlingo med HVO. PSA-gruppen godkände nyligen det förnybara drivmedlet i sina bilar.

Ekonomi

.

  • Grundpris: 139 900 kr
  • Första förhöjd leasingavgift: 28 000 kr
  • Leasingtid: 36 månader 
  • Leasingavgift/månad: 2 830 kr
  • Restvärde: 42 000 kr
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin, fr. 5,4, diesel, fr. 4,1

Övrig information

.

  • Komfort/känsla/köregenskaper: Fantastisk körkomfort, smidig i storstad och på landsväg
  • Säkerhet, grundutrustning i urval:  Hög säkerhetsnivå, 4/5 stjärnor i Euro NCAP:s krocktest
  • Motoralternativ: 1,2 l/bensin/110 hk, 1,5 l/diesel/76 hk, 1,5 l/diesel/102 hk, 1,5 l/diesel/130 hk
  • Lastutrymme: 3,3–4,4 m3 
  • Växellåda: 5-vxl/6-vxl man/ 8-stegad automatlåda
  • C02-utsläpp i g/km: Fr. 109
  • Max lastvikt/dragvikt: 
    950 kg/1 000-1 500 kg
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram/ 4-hjulsdrift som tillval kommer under 2019

Styrkor

.

  • En av de absolut bästa bilarna i den lilla klassen 
  • Bra körkomfort
  • Massor av digitala förarstöd
  • Välisolerad hytt

Svagheter

.

  • GPS:en hänger inte med i svängarna
  • Samarbeten urvattnar varumärkena

*Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i februari 2019. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Webbsida: www.citroen.se

 

14 Jan 2019 Tester Transportbilar