Under pompa och ståt har nu Renault visat upp nya Trafic E-Tech electric på transportbilsutställningen Solutrans i Lyon. Bilen är byggd på Ampere’s SDV-arkitektur och utrustad med 800V snabbladdningsteknik, vilket möjliggör upp till 450 km WLTP-räckvidd.
Renault Trafic E-Tech electric kommer alltså med 800 V-teknik, vilket i sammanhanget möjliggör laddning från 15 till 80 procent på blott 20 minuter. För maximal räckvidd finns modellen med ett NMC-batteri, som ska ge upp till 450 km i räckvidd. Klarar du dig på mindre räckvidd finns Trafic E-Tech även med ett LFP-batteri som ger 350 km – och som dessutom saknar sällsynta metaller i sin kemi.
Elmotorn i Trafic E-Tech electric levererar 150 kW, översatt till hästkrafter innebär det 204 hästkrafter och ett vridmoment på 345 Nm. Lastkapaciteten är i L1-utförande på 5,1 m³ med en längd på 4,87 meter och bredd på 1,92 m. L2-varianten rymmer 5,8 m³ och har en längd på 5,27 meter.
Renault Trafic E-Tech byggs på fabriken i Sandouville i Frankrike och kommer till Sverige i slutet av 2026.