Renault Master E-Tech Electric – i klenaste laget - Transportbilsdagen

Renault Master E-Tech Electric – i klenaste laget

Rådande modell av E-Tech Master har varit ute ett tag på marknaden. Trots ökad räckvidd från 12 till 20 mil är det få hantverkare som väljer att köpa bilen. Förutsättningarna kommer förbättras rejält när nästa modell – som kommer ha betydligt längre räckvidd – snart lanseras.

Av Anders Myrdal

 

Designmässigt är det inga direkta förändringar på nya Master E-Tech Electric. Och den har samma front, interiör och funktioner i kupén som versionerna med förbränningsmotor.

Master E-Tech har samma interiör och funktioner i kupén som versionerna med förbränningsmotor.

 

Vid provkörningen försöker jag minnas känslan jag hade i den förra modellen. Och visst. Skillnaden är stor, detta är en bil att räkna med, förutom att den ger en mildare känsla av räckviddsångest har den även snabbare acceleration. Något som ger en smidigare hantverksbil. Bilen reagerar betydligt snabbare än den förra modellen, utan att ha ett överdrivet stort vridmoment.

Samtidigt har bilen en bit kvar mot vissa konkurrenter, till exempel Ford E-Transit, som i mina ögon är en mer genomarbetad eldriven transportbil. Räckvidden i E-Transit är med sina dryga 30 mil mer än 10 mil längre än Master E-Tech Electrics blygsamma 200 kilometer.

Elva versioner

Master E-Tech Electric finns i 11 versioner (mot de ursprungliga sex), med ett urval av tre olika längder och tre olika höjder. Den helelektriska versionen har samma lastutrymme som sin motsvarighet med förbränningsmotor.

Helelektriska Master har samma lastutrymme som den fossildrivna modellen.


Skåpbilens Eco-läge – som begränsar maximal effekt och hastighet – i kombination med däck med lågt rullmotstånd ökar räckvidden. Den hydrauliska bromsningen assisteras av ett ARB-system (Adaptive Regenerative Brake System), som maximerar mängden återvunnen energi.

Master E-Tech Electric kan laddas på flera sätt: Med enfas 7,4 kilowatt AC-laddare, för alla typer av hushållsladdning.

En 22 kW DC-laddare för snabbare laddning vid offentliga laddstationer, som ger fem mils räckvidd (WLTP-cykel) på 45 minuter. Laddtiden i kombination med räckvidd är dock inget som imponerar och som kan kallas för riktig snabbladdning.

Snabbaste sättet att ladda bilen är med 22 kW, som tar 1,5 timme från 20-80 procent av batteriets kapacitet.

 

Bland de nya funktioner är det några som sticker ut. Ett ”One touch” flygplansbord ovanför handskfacket till exempel, som skjuts ut med en knuff och ger plats för lunchen eller för kontorssysslor. I hytten finns även en induktionsladdare för mobiltelefonen och en dockningsstation för en digital surfplatta i mitten av instrumentbrädan.

Instrumenteringen i Master E-tech Electric lär inte vinna några priser, men är helt okey.

 

Bland säkerhetssystemen märks tillval som till exempel filbytesvarning, bakre parkeringsassistans och backkamera. Några förarassistanssystem är främre och bakre parkeringsassistans, backkamera och digital backspegel med en kameradisplay på vindrutans övre del som ger en optimal bakåtriktad vy bakåt och med lång räckvidd.

Sidvindsassistans är standardutrustning och aktiveras över 70 kilometer i timmen och korrigerar upp till 50 procent av fordonets avvikelse i sidled under extrema körförhållanden.

ARB-system

Precis som med nya Kangoo E-Tech Electric assisteras konventionell hydraulisk bromsning av ett ARB-system (Adaptive Regenerative Brake System), som maximerar mängden återvunnen energi.

Skåpbilens Eco-läge – som begränsar maximal effekt och hastighet – i kombination med däck med lågt rullmotstånd säkerställer maximal räckvidd och maximal körkomfort. 

Ekonomi

-

  • Grundpris: 634 900 kr.
  • Räckvidd: 200 km.
  • Motor: 76 hk.
  • Batteri: 52 kWh.
    Strömförbrukning (normal körning utan last): 32,3 kWh/ 100 km.
  • Snabbladdning: Nej, ingen riktig snabbladdning, men med en 22 kW DC-laddare tar det 45 minuter att ladda för fem mils räckvidd.

Övrig information

-

  • Lastutrymme: 8–13 m3

  • Max lastvikt/dragvikt: Ca 1 300/ 0 kg.

  • Växellåda: Aut

Bra

.

➔ Lågt klimatavtryck
➔ Låg drivmedelskostnad

Dåligt

.

➔ Kort räckvidd
➔ Noll kilo i dragvikt
➔ 230-volts uttag saknas

23 Okt 2023 Tester Transportbilar